Shoma5

شبکه مهندسان ساختمان ایران

طراحی سیستم ارتینگ ساختمان با گوشی همراه امکان پذیر شد.

  • ۱۳۶۵

طراحی و اجرای سیستم های ارتینگ همواره یکی از مهمترین بخش های طراحی  تاسیسات الکتریکی در پروژه ها بوده  و حفاظت از جان و تاسیسات الکتریکی را تضمین کرده است.

هزینه های بالای حفاری، الکترود و اتصالات گران قیمت، الکترولیت با کیفیت، رعایت تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خوردگی الکترود ومحاسبات فنی همگی مسائلی هستند که ضرورت طراحی و اجرای صحیح سیستم های ارتینگ را طبق اصول مهندسی طلب می کنند و در صورت عدم رعایت هر یک از موارد فوق، نه تنها مقاومت مطلوب حاصل نمی شود بلکه هزینه ها غیر اقتصادی و بعضا غیرقابل بازگشت می شود .

استفاده از نرم افزارهای مهندسی و محاسباتی در طراحی امری اجتناب ناپذیر بوده و در مواردی، ضمن تسریع در تهیه طرح، امکان شبیه سازی شرایط قبل از اجرا را برای طراح فراهم می کند تا با سعی و خطا یا مهندسی معکوس فرضیه های مختلف را آزمایش و قبل از تحمیل هزینه های سنگین زمینه اصلاح و ویرایش طرح را  فراهم  نموده و حتی سناریوی طرح را متناسب با شرایط پروژه عوض کند .

امروزه علاوه بر سخت افزارهای مرسوم، گوشیهای همراه نیز با امکانات نرم افزاری متنوع و امکانات Open Source، این قابلیت را برای مهندسین و طراحان  فراهم کرده تا بتوانند نرم افزار های محاسباتی را سازگار با سیستم عامل گوشی خود تهیه و نصب نموده و از گوشی خود به عنوان ماشین حساب مهندسی همراه در دفتر طراحی یا در محل پروژه کمک بگیرند.

بر این اساس کارشناسان  شرکت نیرو طرح تصمیم گرفتند تا برنامه محاسبه گر سیستم ارتینگ را در سناریو های مختلف طبق استانداردهای

BS-7430 و IEEE-80  تهیه و در اختیار مهندسین و تکنسینهای برق قرار دهند.

 با توجه به این که سیستم عامل  Android  پشتیبانی 75 درصد از گوشی های جهان را به خود اختصاص داده است تصمیم گرفته شدتا اولین نسخه این نرم افزار با نام Earthing Calculator در مارکت رسمی شرکت گوگل (Google Play) در معرض فروش گذاشته شود؛ که این امر تحقق یافت و در مراحل اولیه از کشورهای مختلف از جمله انگلستان، کانادا، امریکا، افریقای جنوبی و چندین کشور دیگر این برنامه خریداری و نصب گردیده است.

همچنین نسخه IOS برنامه جهت گوشیهای Apple نیز در دست تهیه است که به محض آماده  شدن خدمت همکاران گرامی اطلاع رسانی خواهد شد.

قابلیت های این نرم افزار به شرح ذیل می باشد:

طراحی سیستم ارتینگ با:

  1. الکترود میله ای
  2. الکترود میله ای به همراه الکترولیت
  3.  الکترودهای  میله ای موازی در رئوس مثلث
  4. الکترود های میله ای موازی در مسیریک خط  مستقیم
  5. الکترود های میله ای موازی در اطراف یک چهار ضلعی
  6. سیستم مش دفنی
  7. الکترود صفحه ای
  8.  سیم دفنی
  9. تسمه دفنی
  10. فونداسیون مسلح

 لازم به ذکر است در تمام مراحل  فوق دانستن مقاومت ویژه خاک (ρ)  الزامی است و چنانچه این مقدار اندازه گیری نشده باشد، طراح می تواند با استفاده از پیش فرضهای برنامه و شناخت وضعیت نسبی زمین مقاومت ویژه خاک را حدس زده و در فرمول وارد کند.

در هر حال باید سعی شود بین مقاومت ویژه در عمقهای مختلف وعمق دفن الکترود تناسب و هماهنگی لازم در نظر گرفته شود تا مقاومت الکترود محاسبه شده (Re) به مقدار واقعی نزدیکتر باشد.

در نهایت می توان نتیجه محاسبات را به آدرس مشخص ایمیل کرده و به دنبال آن امکانات ذخیره سازی، ارسال و پرینت  محاسبات را با ذکر تاریخ  ومحل پروژه فراهم آورد.

همکاران گرامی در داخل کشور به ویژه طراحان و ناظرین محترم تاسیسات الکتریکی در سازمانهای نظام مهندسی کشور می توانند جهت اطلاع از مراحل نصب و نحوه خرید برنامه با شماره تلفن 09131641858 تماس حاصل نمایند  و نظرات و پیشنهادات خود را از طریق پست الکترونیکی (info@nirootarh.com) با ما در میان بگذارند.

 برای مشاهده خروجی های نرم افزار و محیط کاری آن، لطفا فایل مقابل  را دانلود نمایید.  

* این نرم افزار تحت سرپرستی آقای مهندس حمیدرضا بصراوی و با همکاری آقای دکتر شاهرخ شجاعیان تهیه شده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره 09131161272 تماس حاصل نمایید.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی