-
جمعه, ۲۲ شهریور ۱۳۹۲، ۰۷:۳۹ ب.ظ
-
۱۴۷۴
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی، عباس آخوندی که عصر امروز در جلسه 167 شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان سخن میگفت، تصریح کرد: اگر ما می خواهیم یک مهندس حرفه ای در سطح بین المللی داشته باشیم باید اتفاقات زیادی رخ دهد که این فقط همیشه بیشتر به عنوان یک هدف گفته می شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره با برنامه ارائه شده خود به مجلس شورای اسلامی گفت : این موضوعات به شرطی تحقق پیدا می کند که جامعه مهندسی هم بخواهد این اهداف در کشور اجرا شود و این مسئله نیازمند حمایت مهندسان کشور می باشد.
آخوندی گفت : ما هنوز در کشور فرایند انجام یک کار مهندسی در بین مهندسان را شاهد نیسیتم و باید برای طراحی ، اجرا و کنترل ، بهره بردای یک فرایند منظم تعریف کنیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت : البته ما برای این فرایند باید اجماع داشته باشیم و اجماع هم دستوری نیست.
وی گفت : اجماع مفهومی است که از طریق گفتگوی مستمر ، متوالی و پیوسته در حوزه علم و حرفه مهندسی قابل انجام است.
آخوندی گفت : نهایتا مهندسی در ایران چه از نظر دانش و از جهت فرایند می بایست به سطح بین المللی ارتقا پیدا کند.
وزیر راه و شهرسازی گفت : توسعه پایدار در مهندسی باید بر مبنای عدالت انجام شود و هر چیزی از حوزه عدالت خارج شود پایدار نخواهد بود.
وی با اشاره به رابطه بین متقاضی و عرضه کننده براساس عدالت گفت : حقوق شهروندان ، خریدار و عرضه کننده از طریق جامعه مهندسی می بایست مورد توجه قرار گیرد و اگر این طور نشود یک نوع اجبار غیر قابل پذیرش به وجود می آید.
آخوندی میزان رعایت استانداری های بین المللی را بیشتر از رعایت آن در ایران دانست و گفت : در کشور های دیگر این استانداردها اختیاری است و اینکه ما هر چیزی را به یک اجبار تبدیل می کنیم به معنی ایجاد یک باب فساد است که باید برای آن چاره ای بیاندیشیم که آن هم بر می گردد به بحث عدالت.
وزیر راه و شهرسازی گفت : ما نمی توانیم بازار مهندسی چند پارچه داشته باشیم و مفهوم صلاحیت و مفهوم مسئولیت مفاهیم ملی است و مفاهم دلبخواهی کارفرمایان نیست و جزء حقوق مدنی کشور محسوب می شود و ما نباید حق انتخاب را از هیچ کارفرمایی بگیریم و حق انتخاب و حقوق مدنی را باید در کنار هم داشته باشیم.
وزیر راه و شهرسازی در جمع بندی سخنان خود افزود : ما باید مفهوم مسئولیت و صلاحیت تفکیک و معین نماییم و قانون می گوید هر کسی که وارد حوزه مهندسی می شود باید صلاحیت داشته باشد و ما صلاحیت را در حوزه مهندسی جدی می گیریم و در بخش دوم در برابر اخذ صلاحیت یک مسئولیتی ایجاد می شود که اینجاست که بحث توسعه پایدار و هم بحث عدالت را می بایست تفکیک و ترکیب عملیاتی نماییم.
آخوندی گفت: بخش عمده قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در حوزه کنترل تعریف شده است و این یعنی به معنی آن است که ما به مهندس از چشم کنترل نگاه کنیم و اگر امر کنترل را از کار مهندسان حذف نماییم جامعه مهندسی احساس پوچی می نماید چرا که وظایف مهندسان اکثرا در حوزه کنترل انجام می شود.
وی تاکید کرد : نظام مهندسی مفهوم پیچیده تر از مفهوم کنترل است که باید به آن توجه کنیم و ماهیت همه دستورالعمل های ما تشدید کنترل است که جنسش افزایش بهره وری نیست.
وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تخصصی شدن رویکردهای مهندسی گفت : چون ما رویکرد کنترلی داریم به دنبال این هستیم که مهندسان هفت رشته مهندسی عضو سازمان حتما در ساختمان سهمی داشته باشد البته مگر مهندسان مثل مهندسان مکانیک و برق و شهرسازی و ترافیک فقط در ساختمان می توانند فعال باشند و عرصه های دیگر موجود کشور در حوزه مهندسی باید در اختیار مهندسان قرار گیرد و متاسفانه تعریف کار مهندسان را تعریف محدودی کردیم.
وزیر راه و شهرسازی در این جلسه گفت : یکپارچگی تربیت نیروی انسانی و بازار کار مهندسان باید توجه شود و وزارت راه و شهرسازی باید وارد این مسئله شود.