-
پنجشنبه, ۲ خرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۰۱ ب.ظ
-
۱۵۵۰
مهندس محمد تقی خسروی ا مدیر اجرائی ماهنامه طاق
اشاره:
می گویند مشهد دومین کلانشهر کشور است؛ این را میتوان از بودجه نه هزار و 500 میلیارد تومانی شهرداری این شهر دریافت؛ رقمی که پس از تهران بیشترین میزان بودجه را در میان کلانشهرهای کشور به خود اختصاص داده است .مسوولان شهری می گویند بیش از سه هزار و 500 میلیارد تومان بودجه شهرداری این شهر فراملی در حوزه درآمدهای عمومی است که از این میزان 300میلیارد تومان از این مبلغ برای کمک به قطار شهری ، اتوبوسرانی مشهد ، یارانه انرژی و 200میلیارد تومان دیگر نیز برای درآمدهای سازمانهای شهرداری و سههزار میلیارد تومان دیگر در خصوص سایر درآمدهای شهرداری مشهد پیشبینی شده است.
حالا اما گویا قرار است این بودجه را با تمامی حرف و حدیث هایش متخصصانی هزینه کنند که نیازهای شهر را با تمام ظرایفش می شناسند .در صف داوطلبانی که قرار است کرسی های شوراهای شهرها را اشغال کنند صاحبان مشاغل مختلفی را می توان که مدعی اند بیش از دیگران با دردها و مشکلات شهرهایشان آشنایی دارند؛ شومن ها ، ورزشکاران و هنرمندانی که روزی پرده سپید سینما و مخمل سبز محمل اوج و شهرتشان شده بود ، یا مجریان تلویزیونی و بازیگرانی که امروز دیگر ستاره بختشان به پرنوری سابق نیست تا مدیرانی که حالا قرار است یکبار دیگر بخت خود را برای حضور در کرسی قدرت شهر بیازمایند.
عده ای می گویند سونامی غیر متخصصان در انتخابات شوراها را باید به حساب نحوه گزینش صلاحیت آنها دانست.چرا که انتخابات شورای شهر تنها انتخابات رسمی در کشور است که مرجع تایید صلاحیت آنها شورای نگهبان نیست؛ از سویی معیار صحیح و تبیین شده ای برای احراز صلاحیتهای نامزدهای شوراها در وزارت کشور وجود ندارد؛ شاید همین موضوع باعث شده کسانی که خود را دارای محبوبیت می دانند با خیال آسوده به حضور در انتخابات فکر کنند.
از سوی دیگر دغدغه سیاسی شدن شورای شهر و سپردن سکان شهر به دست افرادی که شاید روزی مشکلات رفاهی مردم را به مفاهیم سیاسی گره بزنند آفتی است که شورای شهر را تهدید می کند چنانکه رهبر انقلاب نیز در دیدار خود با اعضای شورای اسلامی شهر تهران بر این نکته تاکید می کنند که اعضایشوراها باید با هوشیاری و دقت، وظایف و مسؤولیتهای قانونی خود را به طورکامل به انجام برسانند، تا این تجربه نو به دلایلی همچون سرگرم شدن بهمسایل غیر لازم، برخورد سیاسی با موضوعات و یا اختلافات داخلی شوراها، بهشکست کشیده نشود زیرا اگر تجربه شوراها با ناکامی مواجه شود، جامعه و کشور،ضرر بسیار بزرگی متحمل خواهد شد. اینک باید دید مردم سکان اداره این شهر را به چه کسی خواهند سپرد ؛ شهری که هنوز خیلی ها سوت قطار شهری آن را با ناز و کرشمه هایش نمی شنوند .شهری که هنوز در پاره ای از فصول سال کلید هیچ متخصصی برای باز کردن قفل سمج ترافیک کارگر نمی افتد.شهری که قامت ناموزون برخی بناهایش برای مسافران و گردشکران داخلی و خارجی ابهام برانگیز است .شهری که .....
تحلیل منحنی مشکلات این شهر و به چالش کشیده آن ، نه در حد اندیشه آنهایی است که هنوز سودای قدرت در سر دارند و در اردوی سیاست زدگی چادر زده اند و نه در توان آنهایی است که گمان می کنند این سنگ گران را می توان با یکی دو حرکت از زمین برداشت.
*شهرداری نهادی پیشرفته و مدرن
عرصه مدیریت شهری بستر خدمت صادقانه مدیرانی است که برنامه های کارآمد اجتماعی برای اداره و سامان دادن به فضای شهری دارند. این بستر علاوه بر آنکه به مدیرانی خلاق و آینده نگر در حوزه مدیریت شهری نیاز دارد به متخصصانی چشم دوخته است که بتوانند ضمن شناخت چالشهای پیش روی ، ابزار و ساز و کارهای لازم برای اصلاح وضعیت نابسامان گذشته را فراهم سازند.
مهندس مفیدی عضو شورای شهر مشهد با بیان اینکه شورای شهر تنها یک نهاد تخصصی و کارشناسی همچون نظام مهندسی نیست می گوید: شورای شهر نهادی فرهنگی و اجتماعی نیز محسوب می شود و به بخشی از مسایل و مشکلات مردم از منظر مهندسی می نگرد و بخشی از آن را از منظر معضلات فرهنگ عمومی مورد مطالعه و بررسی قرار می دهد.بنابر این تاثیراتی که در شورای شهر اتخاذ می شود تنها دیدگاه زیر ساختی از نظر توسعه عمرانی ندارد.بخش هایی از آن هم مسایل اجتماعی شهر است و ما با پدیده زنده همه جانبه ای به نام شهر مواجهیم.بنابر این دیگر دید مدرن به شهرداری ها یک دید سازمانی خدماتی و عمرانی نیست.
وی اضافه می کند: شهرداری نهادی پیشرفته و مدرن است که جنبه های فرهنگی و اجتماعی را نیز در بر می گیرد.شما دیگر برای داشتن یک شهر سالم ، مرفه و ایمن نمی توانید فاصله شمال و جنوب را که مشکلی اجتماعی است نادیده بگیرید.شهر ایمن را نمی توانید بدون موضوع محیط زیست و موضوعات مربوط به آن تجزیه و تحلیل کنید.یک شهر ایمن را بدون موضوع اشتغال ، امنیت و سرمایه گذاری نمی توانید تجزیه و تحلیل کنید. امروز خدمات زیر بنایی بخشی از خدمات و مسوولیت شهرداری است و شهرداری های مدرن معمولا موضوعات اجتماعی را نیز مد نظر قرار می دهند.در اصول مربوط به شهر و روستا در قانون اساسی بر مسایل فرهنگی و اجتماعی و بهداشتی هم پرداخته می شود.ضمن اینکه نگاه مجلس نیز به این موضوع همینگونه است و مجلس در برنامه های 5 ساله توسعه وقتی می خواهد از طریق دولت اختیاراتی را به شهرداری ها بدهد بسیاری از بخش های تصدی گری در بخش های غیر عمرانی و زیر بنایی را هم ارایه کرده است.حتی امروز شهرداری به امور بهداشتی و عمرانی مساجد هم رسیدگی می کند.بنابر این من مخالف این موضوع هستم که تمام بافت شوراها را مهندسان تشکیل دهند.ولی گرایشهای مختلف همچون فرهنگی ، اجتماعی ، بهداشتی ، برنامه ریزی ، سرمایه گذاری، گرایشهای مربوط به اصناف و ترافیک و یا محیط زیست باید بافت شورای شهر را تشکیل دهد که با تعریفی که از شهرداری ها می شود مسوولیت خود را انجام دهد.
شورای شهر 5 کمیسیون دارد که همین کمیسیون ها ترکیب تخصص ها را نشان می دهد.مثلاً کمیسیون عمرانی و برنامه ریزی شهری ، کمیسیون برنامه و بودجه و امور اداری، کمیسیون فرهنگی و امور اجتماعی ، کمیسیون اقتصادی و سرمایه گذاری و کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست.خدمات مهندسی زمانی محقق می شود که منابع درآمدی در آن پیش بینی شده باشد.یعنی بودجه زیربنای کار توسعه است.پس بخش بودجه نویسی و ایجاد درآمد پایدار و سالم بخش مهمی از فعالیتهای شهرداری را شامل می شود.بنابر این لازم است متخصصانی که هم به بافت اقتصادی شهر مسلط باشند و هم به اختیارات شهرداری آشنا باشند و هم وضعیت معیشتی مردم را بشناسند درآمدهای قدیم را محقق و درآمدهای جدید را تعریف کنند. باید کسانی که به بودجه نویسی آشنایی دارند در شورا باشند.
وی ادامه می دهد : بخشی از درآمدهای شهری از طریق مشارکت در سرمایه گذاری محقق می شود.موضوع سرمایه گذاری در بخش ساختمان موضوع جدیدی از برنامه ریزی است؛ آن هم در شرایط اقتصادی که ما با وضعیت رکود تورمی مواجهیم.حال باید چه تدابیری اتخاد شود تا مشهد نسبت به 6 کلان شهر دیگر از ضریب بالاتر جذب سرمایه برخوردار باشد.البته در بخش های زیربنایی کارهای زیادی باید انجام شود و مهندسان باید حضور بیشتری داشته باشند ولی تاکید من این است که این بخش مکمل سایر بخش ها باشد.به نظر من در حال حاضر شورای شهر از حیث بودجه ریزی و درآمدهای پایدار و سرمایه گذاری های موفق بیشتر رنج می برد تا بخش های خدمات زیربنایی.در خدمات زیربنایی سوابق مهندسی زیاد و ریشه دار است ولی بخش های بودجه و مالی چندان سوابق مهندسی را ندارند و بحث های نوینی در این خصوص مطرح می شود.من هم قبول دارم که تعداد 4 نفر در ترکیب شورای 25 نفره شهر اندک است ولی این تعداد برای شورای 11 نفره کافی بوده است.اما در ترکیب 25 نفره باید 7 مهندس داشته باشیم. در شورا باید تخصص های مختلف حضور داشته باشند.اگر 10 – 15 مهندس داشته باشیم تخصص های مربوط به بودجه مغفول واقع خواهد شد.
اگر قرار است مهندسانی در این زمینه وارد شوند باید به اقتصاد مهندسی آشنایی داشته باشند یا از علم ارزش افزوده و مهندسی ارزش برخوردار باشند.اگر مجلس حضور 25 نفر در شورای شهر را تصویب کرده دلیل آن بوده که اختیارات بیشتری به شوراها داده شود.در چنین وضعیتی شورا به پارلمان محلی تبدیل می شود. در همه دنیا که احزاب وجود دارند آنها پارلمان محلی بر اساس نیازهای مختلف معرفی می کنند که بر اساس نیازهای نهاد محلی است.اما در اینجا که حزب وجود ندارد صنوف مختلف سعی می کنند بیشترین نفوذ را در شورا داشته باشند و طبعا مهندسان نیز تلاش می کنند بیشترین اثر را داشته باشند.البته اگر لیست های کامل داده شود مناسب تر خواهد بود. لیستی که مهندسان می دهند حداقل در حد 8 نفر در 25 نفر کفایت می کند و اگر قرار است بیشتر از این باشد حتما باید در سوابق آنها مواردی همچون سرمایه گذاری و بودجه ریزی ، اقتصاد مهندسی ،مهندسی ارزش هم دیده شود. حتی مهندسی ترافیک هم جزو مباحث اصلی شهرهای ماست و بنابر این اگر آن را هم در نظر بگیریم به 10 مهندس در ترکیب حاضر نیاز داریم.
مطابق قانون اساسی و قانون شوراها، پارلمانهای شهری، غیر سیاسی است و باید محلی برای رفع و رجوع مشکلات مردم، شهر، سلامت، آموزش، حمل و نقل و از این دست مباحث باشد. آنها میگویند در صورتی که شوراها سیاسی شود، توان مدیریت شهری خود را از دست میدهد و بنا بر این، بدل به محل منازعه جدید گروههای سیاسی خواهد شد.
مهندس مفیدی نیز با اشاره به همین نکته می گوید: در قانون اساسی در مقوله شورای شهر صحبت از سیاست و امنیت به معنای خاص آن نیست.سایر بخش ها از حیث هماهنگی و نظارتی به شورای شهر ارتباط دارد.شورای شهر نهاد سیاسی نیست.سیاست گذاری کلان را دولت انجام می دهد ولی در حوزه مدیریت های میانی و تاکتیک ها شورای شهر حرف اول را می زند.
در شورای شهر نیاز به برنامه مبتنی بر عقلانیت و کارآمدی مبتنی بر درک امکانات داریم یعنی باید با عقلانیت حداقل منابع را با حداکثر بهره وری استفاده کنیم.
* مردم کار را به اهل آن بسپارند
شهرها با گستردگی بسیار خود و بودجه های هنگفتی که به آنها اختصاص یافته است مدیریت سازمان یافته ای را طلب می کند که بتواند نیازهای شهر را شناخته و برای برطرف کردن آن برنامه ریزی کند. مهندس بنی هاشمی نماینده مردم مشهد در شورای اسلامی در همین خصوص می گوید: مهندسان باید ارزش کار خود و مسوولیتی را که بر عهده آنهاست مثل پزشکی که برای حرفه اش سوگند یاد می کند صرفنظر از مسایل مالی برای نجات جان انسانها بدانند و در طول عمر خود از تخصص شان استفاده کنند.حرفه و اخلاق مهندسی ایجاب می کند که مهندسان در عرصه هایی که با کار آنها مرتبط است حضوری متعهدانه داشته باشند تا بتوانند اثرگذار باشند.در خصوص مسایل شهرسازی و مباحثی که مرتبط با موضوعات شوراهای شهر بویژه در خصوص کلانشهرهایی همچون مشهد که با مسایل تخصصی تر و پیچیده تر همراه است می باشد آنها که می توانند کارآمدی مناسب برای ساخت و ساز و پیشرفت شهری مثل مشهد داشته باشند باید با توجه به علم ، دانش و تجربه ای که دارند در این عرصه وارد شوند.ممکن است فردی خودش آمادگی نداشته باشد و یا موقعیت کاندیدای شورای شهر شدن و یا رای آوردن را نداشته باشد چون لازم است این افراد از آگاهی های و اجتماعی نیز برخوردار باشند.ممکن است یک مهندس دارای تمامی این ویژگی ها نباشد ولی بخشی از این اطلاعات را داشته باشد ولی باید از کسانی که از آگاهی های بیشتری در این زمینه برخوردارند حمایت کنند.
وی بر ضرورت حضور مهندسان در انتخابات شوراهای شهر تاکید می کند و می افزاید: مهندسان باید متعهدانه در حرفه مهندسی خود در عرصه انتخابات شوراها و ریاست جمهوری شرکت کنند و اثرگذار باشند.خوشبختانه جمهوری اسلامی توانسته است سازوکار مناسبی را بر مبنای قانون اساسی فراهم کند تا مردم برای اداره کشور مثل انتخابات شوراها حضور داشته باشند. مشارکت مردم در انتخابات خود می تواند مدیریت سازمان یافته ای را برای کشور فراهم کند بنابر این مهندسان باید در این زمینه تعهد حرفه ای و ملی و دینی خود را با حضور پرشور در انتخابات بروز دهند.مردم و غیرمتخصصان هم باید کار را به اهل آن بسپارند یعنی اگر افرادی برای شورای شهر انتخاب شوند که از تخصص لازم برخوردار نباشند در تصمیم گیری ها دچار مشکل خواهند شد و ممکن است تصمیماتی که برای شهر می گیرند تصمیمات مناسبی نباشد بنابر این مردم باید هوشیارانه نسبت به نیروهای متخصص آشنایی پیدا کرده و به آنها رای بدهند.
وی به مهمترین نیازهای کلانشهر مشهد اشاره می کند و می گوید: افرادی که در شورای شهر حضور می یابند علاوه بر درک و آشنایی با موضوعات محلی ، باید دید جهانی در خصوص شهر مشهد داشته باشند ؛ برای آنکه مشهد در رقابت با سایر کلانشهرهای دنیا ، شهری بین المللی است. ما برای پیشبرد اهدافمان در دنیا در یک همکاری و یک رقابت قرار داریم. در رقابت باید مزیتهای شهر خود را چه از حیث محیط زیست و یا ساختارهای سطح زندگی افزایش دهیم. از سویی ویژگی دیگری که مشهد دارد از منظر زیارتی است که شیعیان را به سوی این شهر جلب می کند بر همین اساس باید مشهد به عنوان کلانشهری که می تواند ظرفیت های خود را افزایش دهد مردم سایر مناطق را نیز از این ظرفیتها برخوردار کند.
رهبر معظم انقلاب در جایی با بیان اهمیت شورای شهر ، ضرورت وجود مدیریت واحد شهری را مورد تاکید قرار داده اند.ایشان می فرمایند: شهردار توجّه داشته باشد که شوراى شهر ریشه اوست؛ شوراى شهر هم مدیرى را که انتخاب کرده، با همه وجود تقویت کند. با هم باشید. شوراى شهر، شهردار را تقویت کند؛ چون سربازى است که او را به وسط میدان فرستاده است؛ بنابراین باید پشت جبهه او را بهطور کامل داشته باشد. آن سرباز هم خود را از ریشه و اصل و پایه خود منقطع نداند؛ متّصل به آنجا و منبعث از آنجا بداند. این، مجموعه واحد مدیریّت شهرى است.
مهندس بنی هاشمی نیز ضمن تاکید بر ضرورت حل معضل ترافیک به عنوان یکی از چالش های شهر به وظیفه شورای شهر در این خصوص و وجود مدیریت واحد شهری اشاره می کند. وی معتقد است: با بزرگ شدن شهر حل مشکل ترافیک هم نمود بیشتری پیدا می کند.خطوط ریلی یکی از راهکارهای اصلاح وضعیت نابسامان شهری است.علاوه بر این مدیریت ترافیک هم می تواند به حل این معضل کمک کند. این مدیریت باید بصورت واحد ، منسجم و قانونمند و ناظر عمل کند.یکی از مشکلات ما در مشهد این است که مدیریت ترافیک مدیریت واحدی نیست و بین راهنمایی و رانندگی و شهرداری نوعی ناهماهنگی وجود دارد و شورای عالی ترافیک نیز اختیاراتی که به تهران داده به مشهد نداده است.به هرحال مدیریت ترافیک و حمل و نقل ریلی یکی از راهکارهای مشکل ترافیک است.خوشبختانه خط 2 قطار شهری نیز با سرعت در حال پیشرفت است و قرارداد خط 3 هم منعقد شده است .امیدواریم خط 4 و خط 5 که منوریل است بتواند در مطالعات جامع ترافیک بخشی از مشکلات ترافیکی مشهد را حل کند.منتخبان شورای شهر باید این مسایل که بخشی از آن مربوط به مسایل ملی و بخشی مربوط به مسایل بین المللی و محلی است را دنبال کنند.
مهندس بنی هاشمی در ادامه موضوعات فرهنگی و طرح آن را از جمله دغدغه های دیگر شورای شهر می داند و می افزاید: نکته دیگر مربوط به مسایل فرهنگی و اجتماعی مشهد است.تقویت مساجد یکی از راهکارهای این مسایل است و اگر بتوانیم سرو سامان بهتری به مساجد موجود بدهیم می توانیم وضعیت فرهنگی را نیز بهبود ببخشیم.اخیراٌ فعالیتی از سوی نظام مهندسی ،سازمان اوقاف ، امور مساجد ، شهرداری شروع شده تا بتوانند کمبودهای مساجد را دنبال کنند و اساسنامه ای هم به عنوان خیرین مسجد ساز تهیه شده تا ساخت مساجد بصورت منسجمتری دنبال شود.
*ضرورت تصویب و ابلاغ طرح جامع و تفصیلی مشهد
مدیران شهر مشهد از تصویب بودجه 9 هزار و 500 میلیارد تومانی این شهر خبر داده اند بودجه ای که 2 هزار میلیارد تومان از آن، بودجه نقدی است، و از این میزان تنها 678 میلیارد تومان صرف بودجه جاری شامل اداری و خدمات شهری میشود.بودجه ای که در مقایسه با سایر شهرهای کشور رقم قابل ملاحظه ای را به خود اختصاص می دهد.
مهندس شیرمحمدی ، عضو و رئیس شورای شهر مشهد در همین خصوص می گوید: بخش اعظم فعالیتهایی که در شهر انجام می گیرد فعالیتهای عمرانی است و بخش اعظم بودجه شهرداری ها در بخش عمرانی هزینه می شود قاعدتا هزینه این مقدار اعتبار که در بودجه سال 92 با پیوست بودجه حدود 9 هزار و 500 میلیارد تومان شامل پروژه های شهرداری و پروژه های سرمایه گذاری مشارکتی است نیاز به وجود افرادی متخصص و آشنا به فعالیتهای عمرانی و اقتصاد مهندسی را ضروری می کند و حتماً باید تعدادی از اعضای شورای شهر از مهندسان مرتبط با ساختمان مثل سازه ، تاسیسات ، معماری و شهرسازی و ...باشند و این موضوع برای هدایت و نظارت پروژه های کلان شهری مورد نیاز و با اهمیت است.علاوه بر بودجه ای که به آن اشاره شد مقداری از بودجه را بخش خصوصی هزینه می کند ولی به نحوی از هدایت و برنامه ریزی برنامه های شهر برای توسعه و ساخت و سازهای شهری تبعیت می کند بنابر این حجم کار از مقداری که به آن اشاره شد خیلی بیشتر خواهد شد.
وی با تشریح وضعیت فعلی شهر مشهد به اولویتهای این شهر برای شورای بعدی شهر اشاره می کند و می افزاید : باید هر چه زودتر طرح جامع و تفصیلی مشهد تصویب و ابلاغ شود تا نقشه توسعه این شهر و ضوابط ساخت و ساز شفاف سازی شود. موضوع حمل و نقل و ترافیک در مشهد با توجه به حضور 25 میلیون زائر از اهمیت خاصی برخوردار است. در این زمینه باید خطوط ریلی و ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی دایماً تقویت و از سویی احداث کمربندی ها دنبال شود . موضوعاتی همچون تکریم ارباب و رجوع و اصلاح ساختارهای اداری و استفاده از سیستم های الکترونیک و ارجاع مردم از طریق دفاتر خدمات مهندسی که بتواند پاسخگویی بهتری را برای مردم انجام دهد فعالیتهایی است که همچنان برای مشهد اولویت دارد؛ البته برای همه بخش ها برنامه های میان مدت تهیه شده ولی بر روی این موارد تاکید می شود و لازم است بر روی آنها نظارت صورت بگیرد تا برنامه های تصویب شده ادامه پیدا کند. ادامه یافتن آنها باعث می شود که ما گرفتار دوباره کاری و موازی کاری نشویم.
وی می گوید:مهندسان باید علاوه بر طرح های عمرانی در مباحث مدیریتی و نظارتی مثل انتخابات شوراها شرکت کنند ؛ هم خود کاندیدا شوند و هم خود رای بدهند و مشارکت فعالی داشته باشند.
*کاهش فاصله طبقاتی
شورای شهر پاتوق سیاسی احزاب و جریانهای سیاسی نیست. در صورتی که شوراهای شهر بدل به نهادی سیاسی شود، به تبع آن، شهرداریها نیز سیاسی خواهند شد و حضور شهرداریهای سیاسی در شهرها، منجر به بی عدالتی و دور ماندن از وظیفه اصلی شهرداریها، یعنی خدمات و مدیریت شهری، میشود.
نماینده درگز در مجلس شورای اسلامی معتقد است حضور اقشار مختلف در انتخابات شورای شهر بازار انتخاب و انتخابات را گرم می کند. محمدی زاده اضافه می کند: کسانی که به این عرصه وارد می شوند باید از حداقل اطلاعات و آگاهی نسبت به مدیریت شهری برخوردار باشند.اهداف قانون شوراها بر مشارکت بخش خصوصی در اداره سکونتگاه ها تاکید دارد.طبعا کسانی باید در این عرصه وارد شوند که صاحب ایده ، عقیده و خلاقیت باشند .بافت ناهمگون شوراها به دلیل همین موضوع گاهی موجب مشکلات و نارسایی هایی شده است بنابر این بهتر است شاخصه هایی تعریف شود تا کسانی که از حداقل شرایطی برخوردار باشند در انتخابات شوراها شرکت کنند.
وی در خصوص مهمترین نیازهای شهرهای خراسان بویژه شهر مشهد می گوید : اولویت های سکونتگاههای مختلف با هم متفاوت است.در مدیریت کلان شهری کشور تامین منابع پایدار برای سیستم مدیریت شهری است یعنی افرادی که به شورای شهر راه پیدا می کنند باید بتوانند برای سکونتگاه خود منابع مستمر و پایدار تعریف کنند.این موضوع می تواند از طریق وضع قوانین در سطح کشور و یا محلی محقق شود .موضوعی که بویژه در خصوص مشهد مطرح می شود در خصوص ساماندهی زیارت در این شهر است.من اعتقادی به حاشیه نشینی ندارم چون حاشیه نشینی که ما از آن یاد می کنیم در متن قرار دارد و متاسفانه ما در متن شهر موضوعی را با نام حاشیه می شناسیم.نکته دیگر اینکه کلانشهرهای کشور از حیث الگوهای زندگی با مشکل ترافیک مواجه اند. موضوع حمل و نقل مشهد در تمامی ابعاد باید مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم آینده مناسبی را برای توسعه عمرانی مشهد متصور شویم.
محمدی زاده در پایان می گوید: کسانی که از امکانات فنی و تخصصی بیشتری برخوردارند مثل اعضای جامعه مهندسی مطمئناٌ می توانند تاثیرگذاری بیشتری در شورای شهر داشته باشند .حضور این قشر می تواند اسباب ارتقای آتی شوراها و مدیریت شهری کشور را فراهم کند.
*شورای شهر نهادی مدنی است
رهبر معظم انقلاب در توصیه های خود به شورای شهر بر این نکته تاکید می کنند که" در فهرست خدماتی که شوراها به آن میپردازند باید حفظ هویت و اصالت شهرها و روستاها، و پایبندی به معماری اسلامی و ایرانی، و رعایت زیبایی و استحکام بناها، و ترویج فرهنگ نظم و قانون، و گسترش نمادهای دین و اخلاق، و آسانسازی خدمترسانی و عدالت و فراگیری در خدمات شهری و توسعه فضای سبز و اهتمام به سلامت محیط زیست،...قرار گیرد."
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی می گوید: شورای شهر نهاد مهم شهری ، فرهنگی ، اجتماعی و توسعه ای است که با جزیی ترین موضوعات زندگی مردم حتی بیشتر از دولتها مرتبط است از سویی جنبه های سیاسی آن کمتر است. دکتر قاضی زاده ؛ اضافه می کند: طبعاٌ ما انتظار داریم افراد سالم و متدین که در حوزه مدیریت شهری تخصص دارند از سوی مردم انتخاب شوند.هر چه این افراد فنی تر باشند بطور طبیعی توان آنها هم برای مدیریت شهری و هم برای نظارت بر عملکرد شهرداری ها دقیق تر خواهد بود و مشکلاتی که شهرداری ها برای مردم ایجاد می کنند و بیشترین نارضایتی مردم در کشور ناشی از آن است به حداقل خواهد رسید.اگر نگاه کاملاً علمی و تخصصی به این حوزه داشته باشیم طبعاً مشکلات ما در اداره زندگی شهری مردم به حداقل خواهد رسید.
دکتر قاضی زاده با اشاره به اولویتهای کاری اعضای شورای شهر می گوید: شورای شهر نهادی مدنی است و غیر از مسایل عمرانی که جزو وظایف اولیه آن است ، مسایل توسعه ای و فعالیتهای پایه ای در خصوص ترافیک و امثال آن ، فعالیتهای معماری برای شهر ما که شهری مذهبی است و نیز در حوزه روابط اجتماعی سالم و در حوزه کاهش مشکلات و آسیب های اجتماعی و خدمات دیگر مثل آموزش و تعلیم و تربیت عمومی اهمیت چشمگیری دارد. در حال حاضر اولویتهای شهرداری ها که از روی تراز اعتبارات آنها قابل تشخیص است چندان مناسب نیست.یکی از وظایف شهرداری ها محرومیت زدایی از شهر است این موضوع در مشهد جدی گرفته نمی شود که امیدوارم هدف شورای شهر بعدی کاهش فاصله طبقاتی باشد.شهر ما طبقاتی شکل گرفته و ما با مناطق مرفه نشین و فقیر نشین مواجهیم قطعاً این موضوع با آرای اسلامی دور است.
مهندس محمد تقی خسروی ا مدیر اجرائی ماهنامه طاق
اشاره:
می گویند مشهد دومین کلانشهر کشور است؛ این را میتوان از بودجه نه هزار و 500 میلیارد تومانی شهرداری این شهر دریافت؛ رقمی که پس از تهران بیشترین میزان بودجه را در میان کلانشهرهای کشور به خود اختصاص داده است .مسوولان شهری می گویند بیش از سه هزار و 500 میلیارد تومان بودجه شهرداری این شهر فراملی در حوزه درآمدهای عمومی است که از این میزان 300میلیارد تومان از این مبلغ برای کمک به قطار شهری ، اتوبوسرانی مشهد ، یارانه انرژی و 200میلیارد تومان دیگر نیز برای درآمدهای سازمانهای شهرداری و سههزار میلیارد تومان دیگر در خصوص سایر درآمدهای شهرداری مشهد پیشبینی شده است.
حالا اما گویا قرار است این بودجه را با تمامی حرف و حدیث هایش متخصصانی هزینه کنند که نیازهای شهر را با تمام ظرایفش می شناسند .در صف داوطلبانی که قرار است کرسی های شوراهای شهرها را اشغال کنند صاحبان مشاغل مختلفی را می توان که مدعی اند بیش از دیگران با دردها و مشکلات شهرهایشان آشنایی دارند؛ شومن ها ، ورزشکاران و هنرمندانی که روزی پرده سپید سینما و مخمل سبز محمل اوج و شهرتشان شده بود ، یا مجریان تلویزیونی و بازیگرانی که امروز دیگر ستاره بختشان به پرنوری سابق نیست تا مدیرانی که حالا قرار است یکبار دیگر بخت خود را برای حضور در کرسی قدرت شهر بیازمایند.
عده ای می گویند سونامی غیر متخصصان در انتخابات شوراها را باید به حساب نحوه گزینش صلاحیت آنها دانست.چرا که انتخابات شورای شهر تنها انتخابات رسمی در کشور است که مرجع تایید صلاحیت آنها شورای نگهبان نیست؛ از سویی معیار صحیح و تبیین شده ای برای احراز صلاحیتهای نامزدهای شوراها در وزارت کشور وجود ندارد؛ شاید همین موضوع باعث شده کسانی که خود را دارای محبوبیت می دانند با خیال آسوده به حضور در انتخابات فکر کنند.
از سوی دیگر دغدغه سیاسی شدن شورای شهر و سپردن سکان شهر به دست افرادی که شاید روزی مشکلات رفاهی مردم را به مفاهیم سیاسی گره بزنند آفتی است که شورای شهر را تهدید می کند چنانکه رهبر انقلاب نیز در دیدار خود با اعضای شورای اسلامی شهر تهران بر این نکته تاکید می کنند که اعضایشوراها باید با هوشیاری و دقت، وظایف و مسؤولیتهای قانونی خود را به طورکامل به انجام برسانند، تا این تجربه نو به دلایلی همچون سرگرم شدن بهمسایل غیر لازم، برخورد سیاسی با موضوعات و یا اختلافات داخلی شوراها، بهشکست کشیده نشود زیرا اگر تجربه شوراها با ناکامی مواجه شود، جامعه و کشور،ضرر بسیار بزرگی متحمل خواهد شد. اینک باید دید مردم سکان اداره این شهر را به چه کسی خواهند سپرد ؛ شهری که هنوز خیلی ها سوت قطار شهری آن را با ناز و کرشمه هایش نمی شنوند .شهری که هنوز در پاره ای از فصول سال کلید هیچ متخصصی برای باز کردن قفل سمج ترافیک کارگر نمی افتد.شهری که قامت ناموزون برخی بناهایش برای مسافران و گردشکران داخلی و خارجی ابهام برانگیز است .شهری که .....
تحلیل منحنی مشکلات این شهر و به چالش کشیده آن ، نه در حد اندیشه آنهایی است که هنوز سودای قدرت در سر دارند و در اردوی سیاست زدگی چادر زده اند و نه در توان آنهایی است که گمان می کنند این سنگ گران را می توان با یکی دو حرکت از زمین برداشت.
*شهرداری نهادی پیشرفته و مدرن
عرصه مدیریت شهری بستر خدمت صادقانه مدیرانی است که برنامه های کارآمد اجتماعی برای اداره و سامان دادن به فضای شهری دارند. این بستر علاوه بر آنکه به مدیرانی خلاق و آینده نگر در حوزه مدیریت شهری نیاز دارد به متخصصانی چشم دوخته است که بتوانند ضمن شناخت چالشهای پیش روی ، ابزار و ساز و کارهای لازم برای اصلاح وضعیت نابسامان گذشته را فراهم سازند.
مهندس مفیدی عضو شورای شهر مشهد با بیان اینکه شورای شهر تنها یک نهاد تخصصی و کارشناسی همچون نظام مهندسی نیست می گوید: شورای شهر نهادی فرهنگی و اجتماعی نیز محسوب می شود و به بخشی از مسایل و مشکلات مردم از منظر مهندسی می نگرد و بخشی از آن را از منظر معضلات فرهنگ عمومی مورد مطالعه و بررسی قرار می دهد.بنابر این تاثیراتی که در شورای شهر اتخاذ می شود تنها دیدگاه زیر ساختی از نظر توسعه عمرانی ندارد.بخش هایی از آن هم مسایل اجتماعی شهر است و ما با پدیده زنده همه جانبه ای به نام شهر مواجهیم.بنابر این دیگر دید مدرن به شهرداری ها یک دید سازمانی خدماتی و عمرانی نیست.
وی اضافه می کند: شهرداری نهادی پیشرفته و مدرن است که جنبه های فرهنگی و اجتماعی را نیز در بر می گیرد.شما دیگر برای داشتن یک شهر سالم ، مرفه و ایمن نمی توانید فاصله شمال و جنوب را که مشکلی اجتماعی است نادیده بگیرید.شهر ایمن را نمی توانید بدون موضوع محیط زیست و موضوعات مربوط به آن تجزیه و تحلیل کنید.یک شهر ایمن را بدون موضوع اشتغال ، امنیت و سرمایه گذاری نمی توانید تجزیه و تحلیل کنید. امروز خدمات زیر بنایی بخشی از خدمات و مسوولیت شهرداری است و شهرداری های مدرن معمولا موضوعات اجتماعی را نیز مد نظر قرار می دهند.در اصول مربوط به شهر و روستا در قانون اساسی بر مسایل فرهنگی و اجتماعی و بهداشتی هم پرداخته می شود.ضمن اینکه نگاه مجلس نیز به این موضوع همینگونه است و مجلس در برنامه های 5 ساله توسعه وقتی می خواهد از طریق دولت اختیاراتی را به شهرداری ها بدهد بسیاری از بخش های تصدی گری در بخش های غیر عمرانی و زیر بنایی را هم ارایه کرده است.حتی امروز شهرداری به امور بهداشتی و عمرانی مساجد هم رسیدگی می کند.بنابر این من مخالف این موضوع هستم که تمام بافت شوراها را مهندسان تشکیل دهند.ولی گرایشهای مختلف همچون فرهنگی ، اجتماعی ، بهداشتی ، برنامه ریزی ، سرمایه گذاری، گرایشهای مربوط به اصناف و ترافیک و یا محیط زیست باید بافت شورای شهر را تشکیل دهد که با تعریفی که از شهرداری ها می شود مسوولیت خود را انجام دهد.
شورای شهر 5 کمیسیون دارد که همین کمیسیون ها ترکیب تخصص ها را نشان می دهد.مثلاً کمیسیون عمرانی و برنامه ریزی شهری ، کمیسیون برنامه و بودجه و امور اداری، کمیسیون فرهنگی و امور اجتماعی ، کمیسیون اقتصادی و سرمایه گذاری و کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست.خدمات مهندسی زمانی محقق می شود که منابع درآمدی در آن پیش بینی شده باشد.یعنی بودجه زیربنای کار توسعه است.پس بخش بودجه نویسی و ایجاد درآمد پایدار و سالم بخش مهمی از فعالیتهای شهرداری را شامل می شود.بنابر این لازم است متخصصانی که هم به بافت اقتصادی شهر مسلط باشند و هم به اختیارات شهرداری آشنا باشند و هم وضعیت معیشتی مردم را بشناسند درآمدهای قدیم را محقق و درآمدهای جدید را تعریف کنند. باید کسانی که به بودجه نویسی آشنایی دارند در شورا باشند.
وی ادامه می دهد : بخشی از درآمدهای شهری از طریق مشارکت در سرمایه گذاری محقق می شود.موضوع سرمایه گذاری در بخش ساختمان موضوع جدیدی از برنامه ریزی است؛ آن هم در شرایط اقتصادی که ما با وضعیت رکود تورمی مواجهیم.حال باید چه تدابیری اتخاد شود تا مشهد نسبت به 6 کلان شهر دیگر از ضریب بالاتر جذب سرمایه برخوردار باشد.البته در بخش های زیربنایی کارهای زیادی باید انجام شود و مهندسان باید حضور بیشتری داشته باشند ولی تاکید من این است که این بخش مکمل سایر بخش ها باشد.به نظر من در حال حاضر شورای شهر از حیث بودجه ریزی و درآمدهای پایدار و سرمایه گذاری های موفق بیشتر رنج می برد تا بخش های خدمات زیربنایی.در خدمات زیربنایی سوابق مهندسی زیاد و ریشه دار است ولی بخش های بودجه و مالی چندان سوابق مهندسی را ندارند و بحث های نوینی در این خصوص مطرح می شود.من هم قبول دارم که تعداد 4 نفر در ترکیب شورای 25 نفره شهر اندک است ولی این تعداد برای شورای 11 نفره کافی بوده است.اما در ترکیب 25 نفره باید 7 مهندس داشته باشیم. در شورا باید تخصص های مختلف حضور داشته باشند.اگر 10 – 15 مهندس داشته باشیم تخصص های مربوط به بودجه مغفول واقع خواهد شد.
اگر قرار است مهندسانی در این زمینه وارد شوند باید به اقتصاد مهندسی آشنایی داشته باشند یا از علم ارزش افزوده و مهندسی ارزش برخوردار باشند.اگر مجلس حضور 25 نفر در شورای شهر را تصویب کرده دلیل آن بوده که اختیارات بیشتری به شوراها داده شود.در چنین وضعیتی شورا به پارلمان محلی تبدیل می شود. در همه دنیا که احزاب وجود دارند آنها پارلمان محلی بر اساس نیازهای مختلف معرفی می کنند که بر اساس نیازهای نهاد محلی است.اما در اینجا که حزب وجود ندارد صنوف مختلف سعی می کنند بیشترین نفوذ را در شورا داشته باشند و طبعا مهندسان نیز تلاش می کنند بیشترین اثر را داشته باشند.البته اگر لیست های کامل داده شود مناسب تر خواهد بود. لیستی که مهندسان می دهند حداقل در حد 8 نفر در 25 نفر کفایت می کند و اگر قرار است بیشتر از این باشد حتما باید در سوابق آنها مواردی همچون سرمایه گذاری و بودجه ریزی ، اقتصاد مهندسی ،مهندسی ارزش هم دیده شود. حتی مهندسی ترافیک هم جزو مباحث اصلی شهرهای ماست و بنابر این اگر آن را هم در نظر بگیریم به 10 مهندس در ترکیب حاضر نیاز داریم.
مطابق قانون اساسی و قانون شوراها، پارلمانهای شهری، غیر سیاسی است و باید محلی برای رفع و رجوع مشکلات مردم، شهر، سلامت، آموزش، حمل و نقل و از این دست مباحث باشد. آنها میگویند در صورتی که شوراها سیاسی شود، توان مدیریت شهری خود را از دست میدهد و بنا بر این، بدل به محل منازعه جدید گروههای سیاسی خواهد شد.
مهندس مفیدی نیز با اشاره به همین نکته می گوید: در قانون اساسی در مقوله شورای شهر صحبت از سیاست و امنیت به معنای خاص آن نیست.سایر بخش ها از حیث هماهنگی و نظارتی به شورای شهر ارتباط دارد.شورای شهر نهاد سیاسی نیست.سیاست گذاری کلان را دولت انجام می دهد ولی در حوزه مدیریت های میانی و تاکتیک ها شورای شهر حرف اول را می زند.
در شورای شهر نیاز به برنامه مبتنی بر عقلانیت و کارآمدی مبتنی بر درک امکانات داریم یعنی باید با عقلانیت حداقل منابع را با حداکثر بهره وری استفاده کنیم.
* مردم کار را به اهل آن بسپارند
شهرها با گستردگی بسیار خود و بودجه های هنگفتی که به آنها اختصاص یافته است مدیریت سازمان یافته ای را طلب می کند که بتواند نیازهای شهر را شناخته و برای برطرف کردن آن برنامه ریزی کند. مهندس بنی هاشمی نماینده مردم مشهد در شورای اسلامی در همین خصوص می گوید: مهندسان باید ارزش کار خود و مسوولیتی را که بر عهده آنهاست مثل پزشکی که برای حرفه اش سوگند یاد می کند صرفنظر از مسایل مالی برای نجات جان انسانها بدانند و در طول عمر خود از تخصص شان استفاده کنند.حرفه و اخلاق مهندسی ایجاب می کند که مهندسان در عرصه هایی که با کار آنها مرتبط است حضوری متعهدانه داشته باشند تا بتوانند اثرگذار باشند.در خصوص مسایل شهرسازی و مباحثی که مرتبط با موضوعات شوراهای شهر بویژه در خصوص کلانشهرهایی همچون مشهد که با مسایل تخصصی تر و پیچیده تر همراه است می باشد آنها که می توانند کارآمدی مناسب برای ساخت و ساز و پیشرفت شهری مثل مشهد داشته باشند باید با توجه به علم ، دانش و تجربه ای که دارند در این عرصه وارد شوند.ممکن است فردی خودش آمادگی نداشته باشد و یا موقعیت کاندیدای شورای شهر شدن و یا رای آوردن را نداشته باشد چون لازم است این افراد از آگاهی های و اجتماعی نیز برخوردار باشند.ممکن است یک مهندس دارای تمامی این ویژگی ها نباشد ولی بخشی از این اطلاعات را داشته باشد ولی باید از کسانی که از آگاهی های بیشتری در این زمینه برخوردارند حمایت کنند.
وی بر ضرورت حضور مهندسان در انتخابات شوراهای شهر تاکید می کند و می افزاید: مهندسان باید متعهدانه در حرفه مهندسی خود در عرصه انتخابات شوراها و ریاست جمهوری شرکت کنند و اثرگذار باشند.خوشبختانه جمهوری اسلامی توانسته است سازوکار مناسبی را بر مبنای قانون اساسی فراهم کند تا مردم برای اداره کشور مثل انتخابات شوراها حضور داشته باشند. مشارکت مردم در انتخابات خود می تواند مدیریت سازمان یافته ای را برای کشور فراهم کند بنابر این مهندسان باید در این زمینه تعهد حرفه ای و ملی و دینی خود را با حضور پرشور در انتخابات بروز دهند.مردم و غیرمتخصصان هم باید کار را به اهل آن بسپارند یعنی اگر افرادی برای شورای شهر انتخاب شوند که از تخصص لازم برخوردار نباشند در تصمیم گیری ها دچار مشکل خواهند شد و ممکن است تصمیماتی که برای شهر می گیرند تصمیمات مناسبی نباشد بنابر این مردم باید هوشیارانه نسبت به نیروهای متخصص آشنایی پیدا کرده و به آنها رای بدهند.
وی به مهمترین نیازهای کلانشهر مشهد اشاره می کند و می گوید: افرادی که در شورای شهر حضور می یابند علاوه بر درک و آشنایی با موضوعات محلی ، باید دید جهانی در خصوص شهر مشهد داشته باشند ؛ برای آنکه مشهد در رقابت با سایر کلانشهرهای دنیا ، شهری بین المللی است. ما برای پیشبرد اهدافمان در دنیا در یک همکاری و یک رقابت قرار داریم. در رقابت باید مزیتهای شهر خود را چه از حیث محیط زیست و یا ساختارهای سطح زندگی افزایش دهیم. از سویی ویژگی دیگری که مشهد دارد از منظر زیارتی است که شیعیان را به سوی این شهر جلب می کند بر همین اساس باید مشهد به عنوان کلانشهری که می تواند ظرفیت های خود را افزایش دهد مردم سایر مناطق را نیز از این ظرفیتها برخوردار کند.
رهبر معظم انقلاب در جایی با بیان اهمیت شورای شهر ، ضرورت وجود مدیریت واحد شهری را مورد تاکید قرار داده اند.ایشان می فرمایند: شهردار توجّه داشته باشد که شوراى شهر ریشه اوست؛ شوراى شهر هم مدیرى را که انتخاب کرده، با همه وجود تقویت کند. با هم باشید. شوراى شهر، شهردار را تقویت کند؛ چون سربازى است که او را به وسط میدان فرستاده است؛ بنابراین باید پشت جبهه او را بهطور کامل داشته باشد. آن سرباز هم خود را از ریشه و اصل و پایه خود منقطع نداند؛ متّصل به آنجا و منبعث از آنجا بداند. این، مجموعه واحد مدیریّت شهرى است.
مهندس بنی هاشمی نیز ضمن تاکید بر ضرورت حل معضل ترافیک به عنوان یکی از چالش های شهر به وظیفه شورای شهر در این خصوص و وجود مدیریت واحد شهری اشاره می کند. وی معتقد است: با بزرگ شدن شهر حل مشکل ترافیک هم نمود بیشتری پیدا می کند.خطوط ریلی یکی از راهکارهای اصلاح وضعیت نابسامان شهری است.علاوه بر این مدیریت ترافیک هم می تواند به حل این معضل کمک کند. این مدیریت باید بصورت واحد ، منسجم و قانونمند و ناظر عمل کند.یکی از مشکلات ما در مشهد این است که مدیریت ترافیک مدیریت واحدی نیست و بین راهنمایی و رانندگی و شهرداری نوعی ناهماهنگی وجود دارد و شورای عالی ترافیک نیز اختیاراتی که به تهران داده به مشهد نداده است.به هرحال مدیریت ترافیک و حمل و نقل ریلی یکی از راهکارهای مشکل ترافیک است.خوشبختانه خط 2 قطار شهری نیز با سرعت در حال پیشرفت است و قرارداد خط 3 هم منعقد شده است .امیدواریم خط 4 و خط 5 که منوریل است بتواند در مطالعات جامع ترافیک بخشی از مشکلات ترافیکی مشهد را حل کند.منتخبان شورای شهر باید این مسایل که بخشی از آن مربوط به مسایل ملی و بخشی مربوط به مسایل بین المللی و محلی است را دنبال کنند.
مهندس بنی هاشمی در ادامه موضوعات فرهنگی و طرح آن را از جمله دغدغه های دیگر شورای شهر می داند و می افزاید: نکته دیگر مربوط به مسایل فرهنگی و اجتماعی مشهد است.تقویت مساجد یکی از راهکارهای این مسایل است و اگر بتوانیم سرو سامان بهتری به مساجد موجود بدهیم می توانیم وضعیت فرهنگی را نیز بهبود ببخشیم.اخیراٌ فعالیتی از سوی نظام مهندسی ،سازمان اوقاف ، امور مساجد ، شهرداری شروع شده تا بتوانند کمبودهای مساجد را دنبال کنند و اساسنامه ای هم به عنوان خیرین مسجد ساز تهیه شده تا ساخت مساجد بصورت منسجمتری دنبال شود.
*ضرورت تصویب و ابلاغ طرح جامع و تفصیلی مشهد
مدیران شهر مشهد از تصویب بودجه 9 هزار و 500 میلیارد تومانی این شهر خبر داده اند بودجه ای که 2 هزار میلیارد تومان از آن، بودجه نقدی است، و از این میزان تنها 678 میلیارد تومان صرف بودجه جاری شامل اداری و خدمات شهری میشود.بودجه ای که در مقایسه با سایر شهرهای کشور رقم قابل ملاحظه ای را به خود اختصاص می دهد.
مهندس شیرمحمدی ، عضو و رئیس شورای شهر مشهد در همین خصوص می گوید: بخش اعظم فعالیتهایی که در شهر انجام می گیرد فعالیتهای عمرانی است و بخش اعظم بودجه شهرداری ها در بخش عمرانی هزینه می شود قاعدتا هزینه این مقدار اعتبار که در بودجه سال 92 با پیوست بودجه حدود 9 هزار و 500 میلیارد تومان شامل پروژه های شهرداری و پروژه های سرمایه گذاری مشارکتی است نیاز به وجود افرادی متخصص و آشنا به فعالیتهای عمرانی و اقتصاد مهندسی را ضروری می کند و حتماً باید تعدادی از اعضای شورای شهر از مهندسان مرتبط با ساختمان مثل سازه ، تاسیسات ، معماری و شهرسازی و ...باشند و این موضوع برای هدایت و نظارت پروژه های کلان شهری مورد نیاز و با اهمیت است.علاوه بر بودجه ای که به آن اشاره شد مقداری از بودجه را بخش خصوصی هزینه می کند ولی به نحوی از هدایت و برنامه ریزی برنامه های شهر برای توسعه و ساخت و سازهای شهری تبعیت می کند بنابر این حجم کار از مقداری که به آن اشاره شد خیلی بیشتر خواهد شد.
وی با تشریح وضعیت فعلی شهر مشهد به اولویتهای این شهر برای شورای بعدی شهر اشاره می کند و می افزاید : باید هر چه زودتر طرح جامع و تفصیلی مشهد تصویب و ابلاغ شود تا نقشه توسعه این شهر و ضوابط ساخت و ساز شفاف سازی شود. موضوع حمل و نقل و ترافیک در مشهد با توجه به حضور 25 میلیون زائر از اهمیت خاصی برخوردار است. در این زمینه باید خطوط ریلی و ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی دایماً تقویت و از سویی احداث کمربندی ها دنبال شود . موضوعاتی همچون تکریم ارباب و رجوع و اصلاح ساختارهای اداری و استفاده از سیستم های الکترونیک و ارجاع مردم از طریق دفاتر خدمات مهندسی که بتواند پاسخگویی بهتری را برای مردم انجام دهد فعالیتهایی است که همچنان برای مشهد اولویت دارد؛ البته برای همه بخش ها برنامه های میان مدت تهیه شده ولی بر روی این موارد تاکید می شود و لازم است بر روی آنها نظارت صورت بگیرد تا برنامه های تصویب شده ادامه پیدا کند. ادامه یافتن آنها باعث می شود که ما گرفتار دوباره کاری و موازی کاری نشویم.
وی می گوید:مهندسان باید علاوه بر طرح های عمرانی در مباحث مدیریتی و نظارتی مثل انتخابات شوراها شرکت کنند ؛ هم خود کاندیدا شوند و هم خود رای بدهند و مشارکت فعالی داشته باشند.
*کاهش فاصله طبقاتی
شورای شهر پاتوق سیاسی احزاب و جریانهای سیاسی نیست. در صورتی که شوراهای شهر بدل به نهادی سیاسی شود، به تبع آن، شهرداریها نیز سیاسی خواهند شد و حضور شهرداریهای سیاسی در شهرها، منجر به بی عدالتی و دور ماندن از وظیفه اصلی شهرداریها، یعنی خدمات و مدیریت شهری، میشود.
نماینده درگز در مجلس شورای اسلامی معتقد است حضور اقشار مختلف در انتخابات شورای شهر بازار انتخاب و انتخابات را گرم می کند. محمدی زاده اضافه می کند: کسانی که به این عرصه وارد می شوند باید از حداقل اطلاعات و آگاهی نسبت به مدیریت شهری برخوردار باشند.اهداف قانون شوراها بر مشارکت بخش خصوصی در اداره سکونتگاه ها تاکید دارد.طبعا کسانی باید در این عرصه وارد شوند که صاحب ایده ، عقیده و خلاقیت باشند .بافت ناهمگون شوراها به دلیل همین موضوع گاهی موجب مشکلات و نارسایی هایی شده است بنابر این بهتر است شاخصه هایی تعریف شود تا کسانی که از حداقل شرایطی برخوردار باشند در انتخابات شوراها شرکت کنند.
وی در خصوص مهمترین نیازهای شهرهای خراسان بویژه شهر مشهد می گوید : اولویت های سکونتگاههای مختلف با هم متفاوت است.در مدیریت کلان شهری کشور تامین منابع پایدار برای سیستم مدیریت شهری است یعنی افرادی که به شورای شهر راه پیدا می کنند باید بتوانند برای سکونتگاه خود منابع مستمر و پایدار تعریف کنند.این موضوع می تواند از طریق وضع قوانین در سطح کشور و یا محلی محقق شود .موضوعی که بویژه در خصوص مشهد مطرح می شود در خصوص ساماندهی زیارت در این شهر است.من اعتقادی به حاشیه نشینی ندارم چون حاشیه نشینی که ما از آن یاد می کنیم در متن قرار دارد و متاسفانه ما در متن شهر موضوعی را با نام حاشیه می شناسیم.نکته دیگر اینکه کلانشهرهای کشور از حیث الگوهای زندگی با مشکل ترافیک مواجه اند. موضوع حمل و نقل مشهد در تمامی ابعاد باید مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم آینده مناسبی را برای توسعه عمرانی مشهد متصور شویم.
محمدی زاده در پایان می گوید: کسانی که از امکانات فنی و تخصصی بیشتری برخوردارند مثل اعضای جامعه مهندسی مطمئناٌ می توانند تاثیرگذاری بیشتری در شورای شهر داشته باشند .حضور این قشر می تواند اسباب ارتقای آتی شوراها و مدیریت شهری کشور را فراهم کند.
*شورای شهر نهادی مدنی است
رهبر معظم انقلاب در توصیه های خود به شورای شهر بر این نکته تاکید می کنند که" در فهرست خدماتی که شوراها به آن میپردازند باید حفظ هویت و اصالت شهرها و روستاها، و پایبندی به معماری اسلامی و ایرانی، و رعایت زیبایی و استحکام بناها، و ترویج فرهنگ نظم و قانون، و گسترش نمادهای دین و اخلاق، و آسانسازی خدمترسانی و عدالت و فراگیری در خدمات شهری و توسعه فضای سبز و اهتمام به سلامت محیط زیست،...قرار گیرد."
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی می گوید: شورای شهر نهاد مهم شهری ، فرهنگی ، اجتماعی و توسعه ای است که با جزیی ترین موضوعات زندگی مردم حتی بیشتر از دولتها مرتبط است از سویی جنبه های سیاسی آن کمتر است. دکتر قاضی زاده ؛ اضافه می کند: طبعاٌ ما انتظار داریم افراد سالم و متدین که در حوزه مدیریت شهری تخصص دارند از سوی مردم انتخاب شوند.هر چه این افراد فنی تر باشند بطور طبیعی توان آنها هم برای مدیریت شهری و هم برای نظارت بر عملکرد شهرداری ها دقیق تر خواهد بود و مشکلاتی که شهرداری ها برای مردم ایجاد می کنند و بیشترین نارضایتی مردم در کشور ناشی از آن است به حداقل خواهد رسید.اگر نگاه کاملاً علمی و تخصصی به این حوزه داشته باشیم طبعاً مشکلات ما در اداره زندگی شهری مردم به حداقل خواهد رسید.
دکتر قاضی زاده با اشاره به اولویتهای کاری اعضای شورای شهر می گوید: شورای شهر نهادی مدنی است و غیر از مسایل عمرانی که جزو وظایف اولیه آن است ، مسایل توسعه ای و فعالیتهای پایه ای در خصوص ترافیک و امثال آن ، فعالیتهای معماری برای شهر ما که شهری مذهبی است و نیز در حوزه روابط اجتماعی سالم و در حوزه کاهش مشکلات و آسیب های اجتماعی و خدمات دیگر مثل آموزش و تعلیم و تربیت عمومی اهمیت چشمگیری دارد. در حال حاضر اولویتهای شهرداری ها که از روی تراز اعتبارات آنها قابل تشخیص است چندان مناسب نیست.یکی از وظایف شهرداری ها محرومیت زدایی از شهر است این موضوع در مشهد جدی گرفته نمی شود که امیدوارم هدف شورای شهر بعدی کاهش فاصله طبقاتی باشد.شهر ما طبقاتی شکل گرفته و ما با مناطق مرفه نشین و فقیر نشین مواجهیم قطعاً این موضوع با آرای اسلامی دور است.
منبع: irceo.net