Shoma5

شبکه مهندسان ساختمان ایران

از روابط‌عمومی خصوصی ناقص تا روابط‌عمومی دولتی چاق!

  • ۱۴۵۸

تقی‌پور، امیرعباس

متولد 1351- تحصیلات: کارشناسی ارشد- نویسنده بیش از 150 سرمقاله، گزارش و گفت‌وگوی مطبوعاتی- صاحب امتیاز و مدیرمسؤول ماهنامه مدیریت ارتباطات- صاحب امتیاز و مدیرمسؤول هفته نامه جوان ری- مؤسس و دبیر دبیرخانه دائمی همایش‌های سالانه روابط‌عمومی الکترونیک

روابط‌عمومی ایران در سال 91:

از روابط‌عمومی خصوصی ناقص تا روابط‌عمومی دولتی چاق! 

تقی‌پور، امیرعباس - روابط‌عمومی بسیاری از سازما‌ن‌های دولتی، به لحاظ ساختار و تعداد نیروی انسانی همچنان دچار چاقی مفرط هستند. همین چاقی، دست ‌و پای آنها را بسته و قادر به حرکت و چابکی نیستند.

سنت خوبی است که در پایان سال نیم‌نگاهی به فعالیت‌های انجام شده در 12 ماه گذشته انداخته و به امید روزهای بهتر و موفق‌تر، ارزیابی می‌کنیم و نمره می‌دهیم به آنچه انجام داده‌ایم و نداده‌ایم! اما اجمالاً نهاد روابط‌عمومی در سال 91 از نگاه اینجانب: 
اول- نقاط قوت: 
1- تخصصی‌تر شدن: تغییرات و پیشرفت‌های تکنولوژیکی بیش از پیش، نیاز به ارتقای دانش تخصصی را به کارگزاران روابط‌عمومی دیکته کرد. افزایش تعداد رسانه‌های تخصصی اعم از سایت‌ها، مجلات و ویژه‌نامه‌های مطبوعاتی که در حوزه روابط‌عمومی به تولید محتوا می‌پردازند را باید مغتنم دانست. البته که تولید محتوای غنی، رمز ماندگاری و موفقیت این رسانه‌ها خواهد بود. 
2- مهارتی‌تر شدن: بکارگیری صحیح و کارآمد ابزار و تکنولوژی‌های ارتباطی نوین، مهارت‌های بروز و لحظه‌‌ای می‌خواهد. این ابزار، بسیاری از فعالان روابط‌عمومی را وادار به فراگیری مهارت‌ها کرده‌اند.
3- عمومی‌تر شدن: سطح مطالبات مردم از دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی هر روز بالاتر می‌رود. واژه روابط‌عمومی به عنوان مرکز اطلاع‌رسانی و تعامل با مخاطبان سازمانی، هر روز بیشتر از قبل شنیده می‌شود و به عبارتی، روابط‌عمومی، عمومی‌تر شده است. آشنایی آحاد جامعه با این واژه ترکیبی و تکرار آن در سطح جامعه و رسانه‌ها، در زمان نه‌ چندان دوری، مطالبات را نیز جهت‌دهی کرده  و موجب بلوغ جامعه از یک سو برای طرح صحیح خواسته‌ها و هدفمند کردن پاسخ‌ سازمان‌ها از سوی دیگر به این نیازها خواهد شد.
4- رقابتی‌تر شدن: ورود هر چند ناقص بخش خصوصی به حوزه روابط‌عمومی را باید به فال نیک گرفت. همین میزان ورود نیز باعث رقابتی شدن فعالیت‌های این حوزه شده است.
5- مجازی‌تر شدن: روابط‌عمومی در سال 91 مجازی‌تر شد. این یک حسن تمام عیار است که وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و حتی مؤسسات کوچک و بزرگ خصوصی، بیش از آنکه بدنبال ارائه سنتی طرح‌ها و ابتکارات خود به علاقمندان و مخاطبانشان باشند، تلاش می‌کنند با استفاده از امکانات فضای مجازی، در اقل زمان، در مکانی به وسعتی که امکان اتصال به شبکه اینترنت وجود دارد و با هزینه‌های کمتر و نیروی انسانی متخصص‌تر به معرفی توانمندی‌های خود پرداخته و با جامعه هدفشان تعامل داشته باشند.

دوم- نقاط ضعف: 
1- عدم استانداردسازی آموزش روابط‌عمومی: روابط‌عمومی در ایران و آموزش آن فاقد استاندارد است. منابع درسی مورد اتکاء در مقاطع تحصیلی‌ای که در دانشگاه‌های دولتی، آزاد و علمی و کاربردی معرفی و ارائه می‌شود به روز نبوده و نیاز دانشجویان را در عمل، برطرف نمی کند.
2- توجیه‌گری: بسیاری از روابط‌عمومی‌ها همچنان توجیه‌گرند. مدیران و کارشناسان توجیه‌گر روابط‌عمومی، به دلیل ترس از به خطر افتادن منافع شغلی‌، بیش از حد مصلحت‌گرایی می‌کنند البته نه به نفع مردم یا سازمان، بلکه به نفع رئیس سازمان و خودشان!
3- عدم وجود نهاد صنفی و حرفه‌ای قوی: عدم وجود انجمن صنفی قوی برای تقویت مناسبات صنفی و حرفه‌ای روابط‌عمومی، همچنان مشهود است. جمله معروف استاد عزیزم جناب آقای دکتر یونس شکرخواه که مهم‌ترین ضعف روابط‌عمومی‌های ایرانی را نداشتن «روابط‌عمومی» می‌داند، جمله عمیق و پرمغزی است که نمی‌توان به سادگی از کنارش عبور کرد. روابط‌عمومی‌ها چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی نیازمند همکاری و تعامل صنفی و حرفه‌ای بیشتر با یکدیگرند و به نظر می‌رسد انجمن‌های موجود برای رسیدن به این جایگاه، نیازمند اصلاح جدی ساختار مدیریتی و تشکیلاتی موجودشان هستند.
4- روابط‌عمومی چاق بخش دولتی: روابط‌عمومی بسیاری از سازما‌ن‌های دولتی، به لحاظ ساختار و تعداد نیروی انسانی همچنان دچار چاقی مفرط هستند. همین چاقی، دست ‌و پای آنها را بسته و قادر به حرکت و چابکی نیستند. برون‌سپاری بسیاری از امور روابط‌عمومی و ایفای نقش ستادی به معنای برنامه‌ریزی، نظارت و کنترل ممکن است. 
5- شاید روابط‌عمومی‌ از معدود حرفه‌هایی باشد که بانک اطلاعات مدیران و کارشناسانش جامع نیست! انتشار اولین کتاب بانک اطلاعات مدیران و متخصصان روابط‌عمومی توسط دبیرخانه دائمی همایش روابط‌عمومی الکترونیک در اردیبهشت ماه سال 91 در صورت تداوم و کامل شدن، می‌تواند آغاز مناسبی برای رفع این نقص، باشد.

امیر  عباس تقی پور- صاحب‌امتیاز و مدیرمسؤول ماهنامه و پایگاه اطلاع‌رسانی مدیریت ارتباطات

منبع: http://khabaronline.ir

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی