Shoma5

شبکه مهندسان ساختمان ایران

سه نوع مدیریت معکوس یا آسیب رسان!

  • ۱۸۰۸

سه نوع مدیریت معکوس یا آسیب رسان!

نویسنده: علیرضا مسلمی، دانشجوی رشته تجارت الکترونیک موسسه آموزشی اتاق بازرگانی خراسان رضوی

همانگونه که می دانیم نحوه مدیریت در یک سیستم از اهمیت بسیاری برخوردار است که یک سیستم را می تواند به سمت موفقیت یا شکست هدایت کند.

بدین منظور مسئولیت مدیران به خصوص مدیران ارشد، پیاده سازی و اجرا و پیگیری اهداف سیستم در سازمان  است. این مدیران باید با درایتی خاص تمامی توان سیستم را درجهت موفقیت سازمان بکارگیرند؛ چون کوچکترین حرکت اشتباه ازسمت مدیریت سبب رساندن آسیب های جبران ناپذیر به سازمان می شود.

در جامعه امروز شیوه های مدیریتی مختلفی در سازمانها وجود دارد اما بسیاری از این  شیوه ها تاثیر بسزایی در پیشرفت سازمانها درجهت اهدافشان ندارند. به اینگونه مدیریت ها مدیریت های معکوس یا مدیریت آسیب رسان گویند.

مدیریت آسیب رسان به شیوه های گوناگون تعریف وانواع متفاوتی دارد که ما به اختصار به سه نمونه اشاره خواهیم داشت:

 الف)مدیریت دیکتاتور منشانه:

 اینگونه  افراد اکثراً  با برخورد هایی خشک و دیکتاتور مانند خود، بین کارکنان یک مجموعه شناخته می شوند.  مدیریت اینگونه افراد تنها با توجه به علایق شخصی خود بوده و به رای دیگران در تصمیم گیریها هیچگونه توجهی ندارند و اصولاً‌ سنتی و بر اساس تجربیات شخصی خود عمل می کنند. اینگونه مدیران در بین کارمندان خود از مقبولیت کمی برخوردار هستند و معمولاً از نظر شخصیتی افرادی عصبی و تنها و تن پرور هستند بصورتی که حتی اکثر کارهای شخصی آنها به دستور این افراد توسط دیگران انجام می شود. اینگونه افرادی دارای روابط اجتماعی به ظاهر قوی هستند اما در واقعیت چون خواستار منافع شخصی خود هستند دارای دوستان نزدیک بسیار کمی بوده و اگر از مقبولیتی برخوردار باشند ظرف مدت کوتاهی آنرا از دست خواهند داد. به همین دلایل وجود اینچنین مدیریتی در یک سیستم بعد از موفقیتی کوتاه مدت باعث نزول و شکست دائمی سازمان خواهند شد.

برخی از دلایل شکست سازمان با مدیریت دیکتاتور منشانه:

1. وجود مدیریتی که تصمیمات سازمان را به تنهایی گرفته و حق رایی به دیگران نمی دهد باعث گرفتن تصمیماتی نادرست و ناهماهنگ از سوی وی خواهد شد.

2. وجود مدیران دیکتاتور منش در سازمان باعث افول و حتی به صفر رسیدن روابط سازمان با دیگر سازمانها و حتی اجتماع خواهد شد.

3. مدیریت اینگونه مدیران باعث مقاومت کارکنان و تشکیل گروه های مخرب داخل سازمانی بر علیه مدیریت و خود سازمان خواهد شد.

4. وجود مدیریت دیکتاتور منشانه باعث گرفته شدن انرژی مثبت و مفید کارکنان خواهد شد؛ در نتیجه فضایی بسیار مخرّب و خشک در سازمان بوجود خواهد آمد.

5. مدیران دیکتاتور باعث ازبین رفتن ایده های نو در سازمان خواهند شد.

و ....

ب)مدیریت هندوانه ای!!:

این اسم کاملاً از تصور شخصی اینجانب برداشت شده زیرا اینگونه مدیران اکثراً خواهان فعالیت های مدیریتی در چند سازمان مختلف وغیر مرتبط هستند یا به اصطلاح معروف چندین هندوانه را با یک دست بر می دارند!! مدیریت اینگونه مدیران با توجه به روابط مختلف سازمانهایی که در آن فعالیت دارند به هنگام نبوده و اصولاً در تصمیم گیری ها کند عمل کرده یا عملکرد مناسبی ندارند. اینگونه مدیران اصولاً به دلیل مشغله کاری زیاد در سازمان هایی که فعالیت می کنند کمتر حضور داشته و به این دلیل کمتر از فعالیت های سازمان خود آگاه هستند. ضریب شکست اینگونه مدیران به دلایل عدم حضور و مشغله زیاد بسیار بالاتر از مدیران دیگر است. به همین دلیل تصمیم گیری های مدیریتی که بر پایه کمبود وقت قرار گرفته اکثراً اشتباه وسبب نزول سازمان خواهد شد.

فرضاً تصور کنید مدیری همزمان مدیریت سه شرکت قالی شویی و کارخانه لبنیات و شرکت خصوصی تولید لامپ خودرو را بر عهده بگیرد!!! به نظر شما چه فاجعه ای در این سازمان ها رخ خواهد داد؟

پ)مدیریت نابجا !!:

 مدیران نابجا به مدیرانی اطلاق می گردد که بنا به تصمیمات اشتباه افراد یا مدیران دیگر، بدون هیچگونه آشنایی با سازمان مورد نظریا تجربه فعالیت های مرتبط قبلی و یا بدون هیچگونه مدرک تحصیلی مرتبط با فعالیت های مدیریتی و سازمان، مسئولیت مدیریت یک سازمان به آنها داده می شود. مدیریت اینگونه افراد معمولاً چون با روابط و عملکرد سازمان آشنایی خاصی ندارند و به فعالیت های سازمان آگاهی ندارند با سردرگمی و گرفتن تصمیمات نادرست و حتی مخالف با اهداف سازمان آغاز می شود و بعد از مدتی سازمان را از حرکت در جهت اهداف خود باز نگه خواهد داشت. اینگونه مدیران یا مدیران سفارش شده از طرف دیگران هستند یا دارای قدرت اجرایی و پول و مقام می باشند. اصولاً مدیریت اینگونه مدیران به دلیل نا آشنایی با فرایند های سازمان با شکست مواجه خواهد شد. فرض کنید یک فرد دارای مدرک دندان پزشکی مدیریت یک کارخانه خصوصی ساخت قطعات هواپیما را بر عهده بگیرد!! آیا از نظر شما مدیریت این فرد موفق خواهد بود؟

منبع: http://managearm.blogfa.com

boss1

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی