Shoma5

شبکه مهندسان ساختمان ایران

آلگوریتم توزیع هوشمند نظارت پروژه ها

  • ۴۰۸۴

با سلام خدمت همه دوستان و همکاران

مسئله ایجاد فرصتهای یکسان برای مهندسان برای اشتغال، از دغدغه های فکری همه مسئولان و مدیران در چند سال اخیر بوده است.

باید توجه داشت که ایجاد فرصتهای یکسان برای کار، با توزیع مساوی کار کاملاً متفاوت است.

ایجاد فرصت یکسان، بر اساس عدالت محض و شایسته سالاری است و به همه فرصت یکسان برای بهره مندی از موقعیت های کاری(به شرط رعایت مقررات) داده می شود ولی توزیع مساوی کار، یک روش کور و عوامفریبانه کمونیستی است که جز شکست سرانجامی ندارد.

طبق بند 16-1 از مبحث دوم مقررات ملی ساختمان(نظامات اداری)، مالک هر پروژه ساختمانی بایستی به سازمان نظام مهندسی مراجعه نماید و سازمان باید ناظران رشته های چهارگانه را به او معرفی کند.

اساس این روال بر این مبناست که یکی از اهداف قانون نظام مهندسی، کنترل کیفیت اجرای پروژه ها است و سازمان این وظیفه قانونی را به مهندس ناظر تفویض می نماید.

متاسفانه الان چند سال است که در خیلی جاها باب شده که مالکان، خودشان مهندس ناظر خودشان را می آورند و به سازمان نظام مهندسی معرفی می کنند؛ یعنی قضیه به صورت معکوس درآمده است!

تبعات این قضیه زیاد است: اولاً کدام عقل سلیم قبول می کند که شخصی، بازرس کار خودش را خودش انتخاب نماید؟

ثانیاً از همین جاست که دلالی و ... شروع می شود؛ چون مالک به دنبال ارزان ترین قیمت و ناظری با کمترین سخت گیری می گردد.

لذا روال مرسوم در چند سال اخیر، کاملاً بر خلاف قانون است.

مسئله نظارتها، یکی از پاشنه های آشیل سازمانهای نظام مهندسی می باشد. تقریباً تمام پروژه های بزرگ که به سازمان می آیند و مربوط به تعاونیها و .... هستند، یک لیست ضمیمه دارند که ناظران خود را به سازمان معرفی کرده است.

پس عملاً هم کیفیت نظارت و واقعی بودن آن زیر سوال رفته و هم نظارت حجم عظیمی از پروژه های استان به دوستان، دائی و خاله و .... صاحب پروژه محوّل می شود که شاید حتی یکبار هم کار نظارتی انجام نداده اند.

خبر خوب اینکه در حال حاضر با توجه به تحویل دهی قطعی سیستم مدیریت یکپارچه به سازمان نظام مهندسی اصفهان(سیستم MIS)، زیرساخت توزیع هوشمندانه نظارت پروژه ها در بین مهندسان فراهم است و دیگر بهانه ای برای اجرایی نکردن آن وجود ندارد.

یکی از اعضای فعال و خوش سابقه استان اصفهان، آقای مهندس علی علافی پور، پس از بررسی و مطالعه وضع کنونی ارجاع نظارت پروژه ها و کیفیت نظارتهای انجام گرفته و مشورت با افراد مختلف، فلوچارتی را برای توزیع هوشمندانه نظارت ساختمانها تهیه کردند که در تاریخ 8/6/1391 در تالار فرشچیان آن را برای مدعوین پرزانته کردند.

با توجه به درخواستهای متعددی که از طرف دوستان برای در اختیار داشتن فایل پاورپوینت این سخنرانی مطرح شد، با اجازه آقای مهندس علافی پور آن را در تارنما قرار دادم.(برای دانلود فایل، اینجا  را کلیک کنید)

از همه دوستان و همکاران خواهشمندم نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را در مورد روش پیشنهادی ارائه کنید؛ باشد که برآیند این نظرات به پیاده سازی علمی و کم اشکال این سیستم توزیع هوشمند کمک نماید. 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی