Shoma5

شبکه مهندسان ساختمان ایران

سرنوشت طرح اصلاح ساختار نظام مهندسی اصفهان

  • ۴۵۷۳

 

یکی دیگر از اهدافی که اینجانب و همفکرانم در قالب ائتلاف من موافقم در هیئت مدیره دوره پنجم نظام مهندسی اصفهان داشتیم، اجرای طرح اصلاح ساختار تشکیلاتی سازمان و تدوین استراتژی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای سازمان نظام مهندسی  بود.

وجود برخی نارسایی ها و نیز انتظارات عموم جامعه مهندسی از سازمان نظام مهندسی، ما را بر آن داشت تا از همان روزهای اولیه کار در هیئت مدیره دوره پنجم این امر را دنبال کنیم.

ما اعتقاد داشتیم که بعضی وقتها لازم است یک شخص یا موسسه یا سازمان اندکی درنگ نماید، به پشت سر خود و مسیری که پیموده است نگاه کند و ببیند آیا مسیر را درست آمده یا خیر و بر این اساس برای ادامه مسیر خود برنامه ریزی کند.

محوریت پیگیری این قضیه را آقای مهندس اکبر ربانیفرد، عضو معمار هیئت مدیره و آقای مهندس امیر محمد اخوان صراف، عضو علی البدل هیئت مدیره و عضو گروه تخصصی معماری بر عهده داشتند.

(کل متن طرح آقای مهندس اخوان را اینجا  ملاحظه کنید)

(کل متن طرح آقای مهندس ربانیفرد را اینجا  ملاحظه کنید)

پس از مطرح شدن این قضیه در هیئت مدیره، کارگروهی متشکل از دو فرد ذکر شده در بالا به همراه آقای دکتر صنیع زاده، عضو شهرسازی هیئت مدیره برای تدوین شرح خدمات و نحوه چگونگی ورود به این بحث تشکیل شد که پس از برگزاری چند جلسه متوالی و ارائه نظرات کارگروه در دو جلسه هیئت مدیره، نهایتاً در تاریخ 17/9/1388، صورتجلسه کارگروه در مورد چگونگی عملیاتی کردن طرح اصلاح ساختار سازمان تهیه و نهایی شد.(اینجا  را ملاحظه کنید)  

(شرح خدمات مقدماتی طرح اصلاح ساختار تشکیلاتی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان را اینجا  ملاحظه کنید)

پس از ارائه این گزارش، توسط هیئت رئیسه استعلامهایی برای شرکتهایی که گمان می رفت بتوانند در این قضیه وارد شوند ارسال شد.(با توجه به ماهیت نظام مهندسی و تفاوت آن با یک شرکت خصوصی تولیدی و یا بازرگانی)

اسامی پیشنهادی نیز توسط کارگروه به هیئت رئیسه اعلام شده بود.

مدت زمان زیادی طول کشید تا شرکتها پاسخ این استعلام را ارائه کنند و برخی هم اصلاً جواب استعلام را ندادند و مسئله به سال 1389 کشیده شد.

کارگروه نامه ای به هیئت رئیسه با این مضمون ارسال داشت:

و پیرو آن با توجه به به حد نصاب نرسیدن تعداد استعلام ها، کارگروه شرکت ذیل را با توجه به سابقه همکاری با کمیسیون ارتباطات قبلی سازمان، در تاریخ 30/1/1389 به هیئت رئیسه معرفی نمود.

به منظور جلوگیری از بروز هرگونه حرف و حدیث، نظر هیئت رئیسه بر آن بود که مجدداً استعلامهایی برای چند شرکت ارسال شود و پاسخها اخذ شود.

همچنین مقرر شد اعضای هیئت مدیره دیدگاهها و پیشنهادهای خود را در مورد اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت سازمان تا 27/3/1389 به هیئت رئیسه ارائه دهند تا در دوم تیرماه در جلسه هیئت مدیره مطرح شود.

همزمان، پس از اخذ نتایج استعلام های تکمیلی و بررسی آنها، نهایتاً کارگروه اصلاح ساختار در تاریخ 24/5/1389 پیشنهاد خود را در مورد شرکت برنده به هیئت رئیسه اعلام نمود(اینجا  را ببینید) و در تاریخ 27/5/1389 این قضیه در هیئت رئیسه مصوّب شد.

کل روند عقد قرارداد، یک سال طول کشید!

پس از عقد قرارداد، جلسات متعددی بین کارگروه، مشاور و هیئت رئیسه سال دوم برگزار گردید که نهایتاً گزارش مشاور یکی در اسفند 1389 و دیگری در اردیبهشت 90 نهایی و ارائه شد.

( این دو گزارش را می توانید اینجا  و اینجا  مشاهده کنید)

صرفنظر از چارت پیشنهادی مشاور برای تشکیلات داخلی سازمان که بنا به ملاحظاتی، دو معاونت اصلی سازمان را بر عهده دو نایب رییس سازمان که افرادی تمام وقت نیستند، گذاشته بود و تناقضی آشکار بود و به همین دلیل هم برخی از اعضای هیئت مدیره را نسبت به کل گزارش دچار ابهام نمود، هر دو گزارش، وقتی که با فراغت فکر و سر حوصله آنها را مطالعه کردم، عالی هستند.

اگر حتی 50 درصد از راهکارهای این گزارشات در سازمان عملیاتی شود، سازمان را کاملاً در جهت مثبت دگرگون خواهد نمود.

متاسفانه نه در دوره ریاست قبلی سازمان این گزارش جدی گرفته شد و نه در هیئت رئیسه سوم و متاسفم که باید بگویم بیشتر اعضای هیئت مدیره آن را نوعی دور ریختن پول تلقی کردند که دلیل اصلی آن، متاسفانه، جوّ عدم اطمینانی بود که گاهی در هیئت مدیره نسبت به نیت طرف مقابل حادث می شد.

نه عزم جدّی در مدیریت قبلی سازمان برای پیاده سازی آن مشاهده شد و نه کسی در هیئت رئیسه جدید آنرا جدی گرفت.

امیدوارم در هیئت مدیره جدید، اشخاصی پیدا شوند، دو گزارش بالا را به دقت مطالعه کنند، آنرا به روز کنند و سپس عملیاتی نمایند؛ چه راه رفته را دوباره پیمودن خطاست.

 

  • با سلام

    می خواستم بگویم اکنون که به استثنای شما سایر اعضای هیات مدیره حاضر به انجام مناظره نشدندخوب است یک نظرسنجی در این خصوص در سایت خود بگذارید و از اعضا بخواهید به گزینه های ان رای بدهند

    سوال نظرسنجی:به نظر شما علت عدم تمایل اعضای هیات مدیره به انجام مناظره با یکدیگر چیست؟

    1-نگرانی از به انحراف کشیده شدن مسیر مناظره و از کنترل خارج شدن ان

    2-نگرانی ازشکست در مناظره که می تواند منتهی به شکست در انتخابات شود

    3-نگرانی از اشکار شدن برخی مسائل که اعضا نباید در جریان انها قرار گیرند.

    منتظر جواب و نظر شما  می باشم 

    پاسخ:
    با سلام و عرض ادب.
    در قسمت منو، پانل نظرسنجی قرار داده شد.
  •  دوست عزیز و یار دلسوز سازمان نظام مهندسی
    جناب آقای مهندس صدیق پور
    با سلام
    من می بایست قبل از هر چیز به جهت پاکدلی و روشن ضمیری شما به خودم و دیگر دوستان شما به جهت انرژی فراوانی که در این مدت بابت شفاف سازی اقدامات هیئت مدیره پنجم     گذاشته اید، تبریک بگویم.
    طرح اصلاح ساختار سازمان که به مانند بسیاری دیگر از ایده های پیشرو و نوگرای ارائه شده در این دوره سرنوشت فوق الاشاره را پیدا کرد ، مانند داروی تلخی بود که به مذاق منفعت طلبان حاکم بر سازمان خوش نیامد و باعث شد متوالیاً به نحوی از انحاء در این خصوص کارشکنی های مغرضانه ای انجام شود.
    اما چون این ایده از ابتدا خاستگاه صالح و پتکی داشته و دلسوزانه برای آن تلاش شده است ، من مطئنم که در عمر طبیعی من و هم نسلان من به هرحال گوش شنوای خود را پیدا خواهد کرد و جامه عمل خواهد پوشید.
    به امید آن روز
    91/06/09
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی