Shoma5

شبکه مهندسان ساختمان ایران

عملکرد نظام مهندسی اصفهان در سال سوم از هیئت مدیره دوره پنجم

  • ۴۳۶۶

بنام خداوند جان و خرد

قبل از هر چیز باید اشاره کنم که عقل و انصاف حکم می کند از زحماتی که در این چند سال فعالیت سازمان نظام مهندسی استان اصفهان توسط افراد مختلف کشیده شده تشکر و قدردانی نمایم.

متنی که در ادامه آمده، شرح خدمات انجام گرفته توسط هیئت رئیسه سال سوم از دوره پنجم هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان اصفهان است و امیدوارم بتوانم خدمات سایر اعضای هیئت مدیره فعلی و دوره های قبل و یا هر شخصی که خدمتی برای سازمان انجام داده است را در نوشتارهای بعدی بیان کنم.

در سال سوم از هیئت مدیره، ترکیب هیئت رئیسه که مسئولیت اجرایی سازمان نظام مهندسی را بر عهده داشت، به شرح زیر بود:

مهندس مصطفی بهبهانی، ریاست سازمان

مهندس اکبر ربانیفرد، نایب رئیس اول

 مهندس سید محمود نجفی الموسوی، نایب رئیس دوم

دکتر عباس صنیع زاده، دبیر

این افراد جزو افراد هیئت مدیره به شمار می روند، منتهی چیدمان آنها به این صورت در هیئت رئیسه و تقسیم کار بین خود به علاوه تعهد کاری که از خود نشان دادند باعث شد تا در حدود 10 ماه، دستاوردهای متعددی برای سازمان ایجاد شود؛ به گونه ای که تعداد و اهمیت آنها تقریباً در چند سال گذشته نادر بوده است.

از اهمّ دستاوردهای سازمان در سال سوم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- بازپرداخت کلیه مطالبات مهندسان ناظر که از قرارداد آنها بیش از 3 سال گذشته بود و آزاد کردن 90% حق الزّحمه پروژه هایی که به مرحله اجرای فونداسیون می رسند.

یکی از دلایل تقبّل پست ریاست سازمان توسط آقای مهندس بهبهانی، آزاد کردن پول بلوکه شده اعضا در داخل سازمان بود که به آن عمل کردند.

لازم به ذکر است که این روند تا الان ادامه دارد و طی تفاهم نامه با معاونت شهرسازی مقرر شده بود در کلیه قراردادهای نظارت جدید، 90% حق الزّحمه نظارت در مرحله اجرای فونداسیون آزاد شود، ولی در اوایل سال جاری فشار افکار عمومی بر سازمان به دلیل عملکرد نامناسب تعدادی از همکاران در زمینه نظارت و احتمال دور زده شدن سازمان، هیئت مدیره را بر آن داشت تا شیوه جدید عقد قراردادهای نظارت(موسوم به 40-60) را مصوّب و پیاده سازی کند که البته با مخالفت عده ای از اعضا مواجه شد.

در صورتیکه هیئت مدیره جدید شیوه ارجاع مستقیم نظارت به مهندسان را عملی کند، این طرح نیز ویرایش خواهد شد و اشکالات آن برطرف می گردد.

2- اصلاح چارت سازمانی با هدف بستر سازی برای تحقق سایر برنامه ها

چارت داخلی سازمان، چندین سال بود که ثابت مانده بود و متناسب با شرایط فعلی و نیازهای آن نبود که اصلاح گردیده و مدیریتهای جدیدی در آن اضافه شد.

3- آغاز عملیات اجرایی مجموعه رفاهی-فرهنگی سازمان در گلستان

که اکنون خاکبرداری آن انجام شده است.

4- خرید یک قطعه زمین به مساحت حدود 2000 متر مربع در بهترین نقطه مجموعه شهید کشوری با حدود 12000 متر مربع تراکم تجاری- اداری

این زمین در ورودی مجموعه شهید کشوری و در داخل محوطه بانکها و مجاور City Center قرار گرفته که به زودی به قطب تجاری نوین اصفهان بدل خواهد شد و موقعیت بی نظیری دارد.

پرداخت نقدی سازمان برای خرید زمین، ناچیز بوده است.

5- تدوین نظامنامه استخدام، مرخصی و ماموریت پرسنل سازمان در راستای سیستم سازی و حذف تاثیرات فردی

6- تعاملات مثبت با معاونت شهرسازی در خصوص ثبت ظرفیت مهندسان، عقد چند تفاهمنامه با هدف استفاده از ظرفیت تخصصی اعضا و دفاتر مهندسی و کاهش بوروکراسی از جمله در زمینه کنترل محاسبات و نظارت سازه های تا 10 سقف

بی نظمی ناشی از مراجعه مستقیم مهندسان به شهرسازی و بعد احضار آنها به شورای انتظامی که پارسال در جریان بود، کلاً در تعامل دوجانبه با معاونت شهرسازی برطرف شد.

آرزوی چندین ساله نظام مهندسی برای کنترل و نظارت ساختمانهای گروه ج توسط (دفاتر) سازمان، محقّق شد.

7- اجرایی کردن تفاهمنامه تفکیک آپارتمانها

8- راه اندازی مدیریت توسعه و برنامه ریزی با مدیریت آقای مهندس برزو شامل واحد ‌های زیر :

الف- واحد ارزیابی و بهبود امور که مشغول بررسی راهکارهای بهبود کیفیت خدمات سازمان به اعضا به خصوص در مورد ارجاع کار می‌باشند.

ب- واحد طرحهای عمرانی که پیگیر اجرای مجموعه رفاهی-فرهنگی و ساختمان اداری مرکزی و ساختمان های دفاتر نمایندگی در شهرستانها می‌باشند. ( در یکسال اخیر برای دفاتر نمایندگی 6 شهرستان زمین تهیه شده و یا عملیات اجرایی آنها شروع شده است)

ج- واحد انفورماتیک و MIS  که با تشکیل کمیته راهبردی MIS مشغول تهیه معماری سازمانی نظام مهندسی الکترونیک و بر اساس آن تهیه فلوچارتهای سازمان الکترونیک می‌باشند تا با همکاری مشاوران، برنامه سازمان الکترونیک گام به گام اجرایی شود.

9- اجرای بهینه و توام با کنترل دقیق بودجه مصوّب سال مالی91-90 از طریق تلاش برای افزایش درآمدها و کاهش هزینه‌ها بطوریکه تراز مالی نه ماهه منتهی به خرداد91 نسبت به دوره مشابه سال قبل بیش از یک میلیارد تومان تفاوت مثبت داشته است.

10- تشکیل انجمن مهندسان خیر امام علی(ع) با کمک و حمایت چند تن از اعضای خیّر سازمان و نهادهای مرتبط و انجمن ‌های خیّر فعال استان در راستای کمک رسانی به محرومان در بخش ساختمان

کلیه خدماتی که به اقشار بی بضاعت به صورت رایگان ارائه می شد و نیز خدمات رایگان مانند طراحی مساجد و ... که ضابطه مشخصی نداشت، اکنون به انجمن فوق ارجاع می شود و در آنجا بر اساس اساسنامه مصوّب به مهندسان داوطلب ارجاع می شود.

11- ایجاد تحوّل در سایت سازمان به لحاظ شکل و محتوا با هدف افزایش اطلاع رسانی و نظر سنجی

12- راه اندازی سامانه غیر حضوری اعضا برای حذف رفت و آمدهای غیر ضروری به سازمان

(گام اول از نظام مهندسی الکترونیک)

13- تکمیل سیستم مدیریت یکپارچه سازمان(MIS) و پیش بینی بسیاری از امکاناتی که در آن دیده نشده بود.(محاسبات مالی، حذف بایگانی فیزیکی نقشه ها و پیاده سازی بایگانی الکترونیک و ...)

14- راه اندازی واحد محاسبات مالی در سازمان جهت تسهیل در امور مالی اعضا

یادتان هست که ایستادن در صف طولانی بانک به منظور اخذ فیش، چقدر کسل کننده بود؟

15- پیگیری انجام اصلاحات در نظامنامه نحوه تشکیل و اداره دفاتر نمایندگی شهرستانها در کمیسیون دفاتر

این نظامنامه در یک وضعیت انتقالی از حالت انتصابی صرف به انتخابی تهیه شده بود و اشکالاتی داشت.

16- تعامل سازنده با معاونت شهرسازی جهت ثبت هماهنگ ظرفیت اشتغال اعضاء و جلوگیری از ایجاد چالشهای کاری برای اعضاء

17- پیگیری طرح در دست مطالعه توزیع هوشمند نظارت به کمک سامانه الکترونیک، اتصال مستقیم به سامانه شهرداری و حذف برگ معرفینامه کاغذی

18- ایجاد کمیته فنی گاز در سازمان جهت یکسان سازی روندهای مربوط به بازرسی گاز

19- انتقال امور مربوط به تمدید پروانه و ... به مسکن و شهرسازی

قبلاً عضو به سازمان مراجعه می کرد و مدارک خود را تحویل سازمان می داد و سازمان آن را به اداره مسکن و شهرسازی می فرستاد. عملاً این مسیر اضافی حذف شده است.

20- ایجاد واحدهای نظارت مضاعف بر ناظران معماری، برق و مکانیک به منظور اطمینان از انجام نظارت مناسب توسط ناظران مربوطه

21- تعیین تکلیف چند هزار پرونده که دارای تعهد ارائه نقشه های برق و مکانیک بودند ولی نقشه های آنها ارائه نشده بود.

22- تعیین و تصویب حق الزّحمه طراحی و نظارت سوله ها پس از 5 سال

23- تغییر شرایط بانک تجارت

شما وضعیت قبلی بانک را که در به داخل ساختمان بود بیشتر می پسندید یا شرایط فعلی آن؟

بانک تجارت قبلاً هیچ اجاره ای بابت مکانی که در اختیارش قرار گرفته بود به سازمان نمی پرداخت که از سال گذشته مکلّف به این امر گردید.

24- برگزاری انواع فعالیتهای ورزشی در رشته های مختلف مانند کوه گشت، والیبال، ... در سازمان توسط آقای مهندس فدوی(مسئول واحد رفاهی تفریحی)

25- ارجاع کنترل نقشه های برق و تاسیسات به دفاتر مهندسی از طریق فراخوان و حذف مراجعات حضوری به سازمان و جلوگیری از طولانی شدن روند کنترل نقشه و حواشی آن

حال خود شما قضاوت کنید: این حجم فعالیت در زمانی در حدود ده ماه، جز با انگیزه بالا، حسن نیت و پیگیری زیاد امکان پذیر بوده است؟

در مورد متولیان امور ذکر شده بالا، چگونه قضاوت می کنید؟

 

 

  • آفتابه و لگن هفت دست شام و ناهار هیچی یه فکری برای دلالان بکنید که هر سیاستی اتخاذ کنید همیشه یک قدم از شما جلو تر   هستند و بخصوص مهندسین تاسیسات هیچ وقت به حق و حقوق خو نمیرسند پیدا کردن دلالان کاری ندارد کافی است دم در سازمان کسانی که پرسه زدن کار روزانه شان شده (موبایل به دست) یا مراجعانی که پاتوقشان قسمت واحد کنترل ظرفیت سازمان شده است!
  •  با سلام

    می خواستم بدانم پیش بینی شما از انتخابات پیش رو چیست؟

    ایا به موفق شدن دوستانتان امید دارید؟

    پاسخ:
    با سلام و عرض ادب.
    پیش بینی، کار علمی و درستی نیست و متغیرهای زیادی در نتیجه انتخابات موثرند.
    برای منتخبین دوره آینده، آرزوی موفقیت دارم و به نوبه خود در هر زمینه ای که بدانم به نفع مهندسان باشد، در کنار هیئت مدیره و یاور آنها خواهم بود.
  •  با سلام مجدد من ماهانه پرداخت دارم از نظام مهندسی 35 درصد ضبط می شود یعنی هزینه های اصفهان از تهران بیشتر است ؟ تهران و مابقی شهرهای ایران نهایتا 15 درصد می گیرند ! آخه این عدد از کجا آمده است ؟ چرا هزینه های سازمان باید تا این حد از بازرسین گاز تامین شود ؟ به خدا پول آژانس ما که مجریان می پردازند از تموم شده بازرسی های مابیشتر می شه ! تعرفه نقشه مجریان که تهیه می کنن و مهر می زنن حداقل حداقل 50 تومان است . تو رو خدا یه کم تحقیق کنین متوجه می شین من چی می گم !!!!! 
  •  ضمن تشکر از پاسخگویی آیا مبلغ 30 درصد که نظام ضبط میکند بابت تعرفه گاز تغییر نموده است؟ اگه نشده چرا باید 30 درصد و بر چه اساسی و قانونی باید 30 درصد باشد ؟ 
    پاسخ:
    با سلام.
    این عدد بر اساس مخارجی که واحد گاز سازمان متحمل می شود، به دست آمده و مصوبه هیئت مدیره است.
    باید به مذاکرات و مصوبات هیئت مدیره مراجعه کنم. فکر کنم کاهش یافته ولی مطمئن نیستم.
    لطفاً کمی فرصت به من بدهید.
  •  با سلام و خسته نباشید 
    ضمن تسکر از زخمات جنابعالی خدمتتان عارضم که بنده ار بازرسین گاز نظام مهندسی هستم متاسفانه شاهدیم برخی از مهندسین به علت پایین بودن بیش از اندازه تعرفه گاز 16300 که بسیار فساد آور بوده اقداماتی انجام می دهند که بنده و سایر همکارانمان از آن پرهیز می نماییم . نمیدونم چرا این نرخ تعرفه اینفدر پایین هست ! شهر تهران 90000 تومان کرج 110000 تومان شهرهای شمالی 80000 تومان قم 70000 تومان مرکزی 60000 تومان جالبه که از این مبلغ 10 درصد نظام مهندسی دریافت می کنه نه 30 درصد !!! به خدا این اجحاف در حق بازرسین گاز هست . سال 84 نامه ای از مسکن و شهرسازی ابلاغ شد که بازرسی 3 مرحله هست و هر مرحله 14200 تومان که بر اساس اون سال میشه 43000 تومان و باتوجه به نرخ تورم این مبلغ باید الان همون 80 تومان باشه نه این مبلغ !!! با توجه به تحقیقات صورت گرفته از نظام مهندسی های همجوار تصویب پرداخت مبلغ بازرسی به ازای هر مرحله ارتباطی به هیئت 4 نفره نداره  . خواهش میکنم این موضوع را پی گیری و نتیجه را به بنده اطلاع دهید تا شاهد نظام مهندسی پاکی باشیم . 
    پاسخ:
    با سلام.
    در حدود یک ماه پیش، تعرفه بازرسی گاز استان اصفهان مجدداً افزایش قابل توجهی پیدا کرد و در هیئت چهارنفره نیز به تصویب رسید و در همین چند روز ابلاغ خواهد گردید.
  •  دفتر کاشان انتخابات برگزار گردید ولی ابطالش کردند به خاطر نرسیدن به حد نصف اعضا +1 نمیدونم این چه قانونی هست ؟ ولی من نظرم اینه که حداقل در سطح کاشان رئیس دفتر نمایندگی رو عوض کنید همه چیز کم کم درست میشه .  آخه رئیس جمهور هم دوره اش نهایتا 8 ساله هست چه جوریه که بیش ار 15 ساله اینجا یه نفر رئیسه !! هر ارگانی جهت تغییرات نیاز به تحول داره که اینجا با توجه به سابقه ریاست کنونی توی جلسات هیئت رئیسه به نظرم تعویض ریاست ناممکن هست حتما باید از سطح استان اقدام شود . 
    پاسخ:
    با سلام.
    بهتر بود در آیین نامه اجرایی شهرستانها قید شود که انتخابات در مرحله اول با شرط حضور نصف+یک نفر از اعضا رسمیت یابد و اگر به دور دوم کشیده شد با هر تعداد شرکت کننده.
    در اختیارات هیئت مدیره سازمان هست که در طول دوره بتواند هر یک از اعضای اجرایی دفاتر نمایندگی شهرستانها را تعویض کند.
    هیئت مدیره آینده هر جور صلاح بداند، عمل می کند.
  •  از زحمات شما ممنون ولی چرا هیچ فکری برای نظام کاشان نمیکنید ؟ اگه مسئول دفتر کاشان هم عوض بشه خیلی تغییرات ایجاد میشه و خیلی کارها میشه انجام داد 
    پاسخ:
    با سلام و عرض ادب.
    به منظور احترام به نظرات اعضای دفاتر نمایندگی با جمعیت 70 نفر به بالا، مسئولان هیئت اجرایی با رای اعضای آن شهرستان انتخاب می شوند.
  •  هنوز مونده تا مهندس بشی داداش
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی