Shoma5

شبکه مهندسان ساختمان ایران

طرح شفاف سازی

  • ۳۹۲۷

 

یکی از اهدافی که اینجانب و همفکرانم در قالب ائتلاف من موافقم در هیئت مدیره دوره پنجم نظام مهندسی اصفهان داشتیم، پیاده سازی طرح شفاف سازی در عملکردهای سازمان بود.

مطالبه عمومی اعضای سازمان از آن، شفاف سازی امور مربوط به سازمان در حیطه قوانین، تصمیم گیریها و امور داخلی آن است که پیاده سازی آن به مشارکت بیشتر اعضاء در فرآیندهای سازمان و ایجاد پیوند متقابل بین اعضا و سازمان منجر می شود.

هنگامی که این طرح در دستور کار قرار گرفت، مرتباً به آخر دستور جلسات هیئت مدیره سوق داده می شد و چندین ماه طول کشید تا نوبت مطرح شدن آن در صحن هیئت مدیره ایجاد شود.

همانگونه که در طرح مشاهده می شود(اینجا  را ببینید)، طیف متنوعی از مسائل در این طرح دیده شده است که پیاده سازی آنها می توانست سیستم فعلی و نگرش مهندسان به سازمان را متحوّل کند.

در اینجا به ذکر چند آیتم از این طرح و سرنوشت آن در هیئت مدیره و اجرایی شدن یا نشدن آنها می پردازم:

1-  پیشنهاد شده بود که به نوبت، تعدادی از اعضای سازمان در جلسات هیئت مدیره شرکت کنند و از نزدیک در جریان روندهای تصمیم گیری هیئت مدیره منتخب خودشان قرار گیرند.

نتیجه: این آیتم در هیئت مدیره به این صورت رای نیاورد و به جای آن قرار شد یک جلسه غیر رسمی در آخر هر ماه برگزار شود و تعدادی از اعضا به همراه تعدادی از اعضای هیئت مدیره های قبلی در آن شرکت کنند.

بعد از پیگیری زیاد، یکی دو جلسه با حضور برخی از اعضای هیئت مدیره جدید و قبلی و بدون حضور اعضای عادی سازمان برگزار شد که به دلیل اینکه غیر رسمی بود، خیلی مشارکتی در آن دیده نشد و متوقف گردید؛ در صورتیکه دعوت از اعضای عادی سازمان به جلسات رسمی به شادابی و پویایی جلسات می افزود.

2-    مشروح جلسات هیئت مدیره و گروههای تخصصی و فایل صوتی آن روی سایت سازمان قرار گیرد.

نتیجه: این آیتم هم به این صورت مصوّب نشد و به جای آن مصوّب شد دستور جلسات هیئت مدیره و خلاصه ای از مصوّبات در سایت سازمان قرار گیرد.

3-    کل بخشنامه ها، آیین نامه ها و ... روی CD کپی شده و در اختیار سازمان قرار گیرد.

نتیجه: در دو سال اول که پیگیری برای اینکار صورت نگرفت. در سال سوم هم آن قدر سر همه مدیران و هیئت رئیسه شلوغ بود که این موضوع پیگیری نشد.

4-    اطلاع رسانی از عملکردهای بخشهای مختلف سازمان توسط تابلوهای نصب شده بر سردر واحدها

نتیجه: برای این موضوع خیلی ساده، اینجانب 6 ماه متوالی پیگیری و دوندگی کردم تا با کمک جمعی از دوستان در طراحی و سفارش خرید و ...، علائم اطلاع رسانی که در سازمان می بینید، تهیه و نصب شدند.

سازمان نظام مهندسی، به شدت درگیر مسائل روزمره و امور جاری است و جای خالی افرادی که کارهایی از این قبیل یا آیتم شماره 3 را پیگیری کنند، به شدت احساس می شود.

5-    ایجاد فرهنگ نظرخواهی از طریق SMS و سایت سازمان

نتیجه: در این ماههای پایانی از کار هیئت مدیره فعلی، این امر شروع شد. مثلاً برای نحوه ارجاع کار نظارت به مهندسان، چند پیامک ارسال شد و در سایت جدید سازمان نیز امکان نظرسنجی فراهم گردید.

از همه دوستان استدعا دارم با مطالعه این طرح، نظرات و پیشنهادات خود را در مورد آن اعلام نمایند و امیدوارم که هیئت مدیره جدید، تلاش حداکثری خود را در پیاده سازی این طرح به کار گیرد؛ چه ایمان دارم که اجرای کامل( و نه ابتر شده و ناقص) آن می تواند تحول بنیادی در ارتباط دو طرفه مهندسان-سازمان ایجاد نماید.

  •  با سلام

    چرا شما که این همه ایده برای سازمان دارید مجددا کاندیدا نشدید؟

    پاسخ:
    با سلام.
    به دلیل یک سری نوشته انتقادی از سیستم مدیریتی قبلی سازمان و ارسال آنها در قالب شکایت به هیئت محترم اجرایی انتخابات، احراز صلاحیت اینجانب انجام نشد.
    البته از قبل برنامه ریزی کرده بودم که در قبل از انتخابات، به نفع تعدادی از دوستانی که آنها را مثمر ثمر برای اعضا و سازمان می دانم، کناره گیری کنم ولی با روند فوق، این امر تسریع شد.
    دوست گرامی، اگر بخواهید در هیئت مدیره مثمر ثمر باشید، زمان و انرژی فوق العاده ای از شما می گیرد و به شدت شما را دچار فرسایش می کند.
    به نظر اینجانب یک و یا حداکثر دو دور حضور در هیئت مدیره، برای یک نفر کافی است تا توان حداکثری خود را برای اعضا و سازمان به مصرف برساند.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی