Shoma5

شبکه مهندسان ساختمان ایران

نیمسال اول(از دیدگاه هیئت مدیره)

  • ۲۳۷۵

هیئت مدیره دوره پنجم، به اذعان همکارانی که دارای سابقه کار در هیئت مدیره های قبلی بودند، دارای چند ویژگی بارز بود:

1-  در مورد هر آیتم که داخل دستور جلسه آمده بود، مفصلاً و از دیدگاههای متفاوت بحث می شد و محال بود یک موضوع، بدون اینکه کاملاً حلّاجی شده باشد، مصوّبه ای بگیرد.

2-  همانگونه که در نوشتارهای قبلی هم به این موضوع اشاره کردم، دو دیدگاه و طریقه نگرش به مسائل در هیئت مدیره وجود داشت:

الف- دیدگاهی که وضع موجود را مطلوب و قابل توجیه می دانست  و سعی داشت تا نظرات و افکار افراد جدید را در چارچوب موجود، ساماندهی و تفسیر کند و در همان راستا به جریان بیندازد.

ب- دیدگاهی که وضع فعلی سازمان و روابط حاکم بر آن را مطلوب نمی دانست و نقدهایی بر آن داشت.

البته در ماههای اولیه، یک سری ایده از سوی تیم همفکر ما مطرح می شد که به دلیل عدم اشراف اوّلیه ما به مسائل سازمان، علیرغم اینکه فکر می کردیم می توان خیلی سریع آنها را عملیاتی نمود، تا این لحظه هنوز به نتیجه قطعی نرسیده اند. مثلاً بحث مجری ذیصلاح که فکر می کردیم با یک سری پیگیری قابل اجراست، عملاً پس از گذشت سه سال، به دلیل اینکه مسئله ای است که به چند ارگان از جمله وزارت راه و شهرسازی، شهرداری اصفهان و ... مربوط می شود و ملاحظات متعددی را در بر دارد، صرفاً به ساختمانهای گروه "د" که تعداد سقف و متراژ آنها از حد معینی بیشتر است، منحصر گردید که هنوز هم عملیاتی نشده است.

در جلسات هیئت مدیره، 15 دقیقه اول به بحث آزاد اختصاص دارد که در آن اعضای هیئت مدیره به ذکر مواردی که به نظرشان مهم است و باید پیگیری شوند می پردازند.

سپس پاسخ بحث آزاد هفته قبل و نتیجه پیگیریهای آن از سوی هیئت رئیسه، در جلسه قرائت می شود و پس از آن، بندهای مختلف دستور جلسه دنبال می شوند.

در نوشتار قبلی، دستور جلسات شش ماه اول هیئت مدیره را منتشر کردم و به امید پروردگار، در نوشتارهای بعد نتیجه و سرانجام موارد دستور جلسات را ارائه خواهم کرد؛ معهذا در اینجا به منظور آشنایی دوستان با جوّ کلی جلسات، به انتخاب خودم برخی از صحبتها و تصمیمات شاخص را ارائه می کنم:

1-  چند نظامنامه مختلف در سازمان وجود دارد( نظامنامه مالی، برگزاری جلسات هیئت مدیره و ...) که طبق نظر برخی از دوستان، ابتدا قرار بود به هیئت مدیره بیاید و بند به بند قرائت شود و با نظر دوستان جدید، به هنگام شود.

از آنجا که این روند می توانست چند ماه وقت هیئت مدیره را بگیرد و از پرداختن به امور اصلی و استراتژیک باز دارد، مصوّب شد که فعلاً نظامنامه ها به همین صورت پذیرفته شوند و اگر کسی ابهامی در آنها داشت، به هیئت رئیسه منتقل کند تا در آنجا بررسی شود.(1/7/1388)

2-    لزوم تدوین برنامه استراتژیک برای سازمان مطرح شد.(1/7/1388)

3-    تصویب پیشنهاد ضبط مکالمات جلسات هیئت مدیره (15/7/1388)

(پیشنهاد درج مذاکرات هیئت مدیره در سایت سازمان، مطرح شد؛ ولی برخی از دوستان مخالف آن بودند)

4-  در بحث آزاد، عنوان شد که سازمان به دلیل اینکه فضای کافی ندارد، از امکان اسقرار حراست در سازمان به منظور رسیدگی به شکایات معذور است.(6/8/1388)

5-    ارائه گزارش تحلیل مالی یک سال گذشته سازمان توسط خزانه دار سازمان (6/8/1388)

6-  بررسی وضعیت سهام سازمان در شرکت سروش چاپ که ورشکست شده است و نحوه پیگیری آن (6/8/1388)

7-  نارضایتی یکی از اعضای هیئت مدیره از نحوه برگزاری انتخابات گروههای تخصصی و عذرخواهی از اعضای سازمان بابت آن (13/8/1388)

8-  لزوم اضافه شدن تحلیل عملکردهای مالی و اجرایی سازمان به گزارش عملکرد سالانه به منظور استفاده در برنامه ریزیهای سالهای آینده (13/8/1388)

9-  لزوم تغییر روش بودجه نویسی سازمان از گذشته-محور به برنامه-محور و پرهیز از روال فعلی بودجه نویسی که هرسال، درصدی به آیتم های سال گذشته اضافه می شود.(13/8/1388)

10-لحاظ 70 میلیون تومان برای بودجه فرهنگی- رفاهی سازمان(13/8/1388)

11-تصویب پرداخت 30 میلیون تومان به دفتر فلاورجان برای ساخت دفتر نمایندگی آن(4/9/1388)

12-ارائه طرح اصلاح ساختار مدیریتی سازمان  در جلسه توسط آقای مهندس اخوان صراف(4/9/1388)

13-ایجاد یک کارگروه برای مدیریت تدوین برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت سازمان(4/9/1388)

14-پیشنهاد دعوت از مدیران سازمان به هیئت مدیره و شنیدن گزارش عملکرد آنها(18/9/1388)

15-اعلام اینکه هیئت رئیسه برای محل احداث ساختمان جدید سازمان، چند آلترناتیو روی میز دارد و ظرف دو ماه در مورد آنها تصمیم گیری خواهد نمود.(2/10/1388)

16-ارائه گزارش کارگروه بند 13 و اعلام نیاز به گرفتن مشاور جهت انجام آن(9/10/1388)

17-انتخاب اعضای کمیسیون اقتصادی سازمان(7/11/1388)

18-نارضایتی یکی از اعضای هیئت مدیره مبنی بر اینکه پس از گذشت 6-5 ماه، جای کارهای اساسی در دستور جلسات خالی است( کنترل نقشه های معماری، تکلیف زمین سازمان، کنترل جوش، لزوم ایجاد زمینه های جدید برای اشتغال با توجه به یکسان بودن تعداد پروانه های صادر شده در سالهای اخیر، ...)(14/11/1388)

19-مصوّب شدن نظامنامه تشکیل و اداره دفاتر نمایندگی در شهرستانها(21/11/1388)

20-ارائه گزارش هیئت رئیسه در مورد زمین سازمان و معرفی آلترناتیوهای جدید(انتهای غربی پارک ناژوان و برِ جاده اصفهان-بهارستان)(19/12/1388)

21-ارائه پیشنهاد توسط اینجانب که اولویت اصلی کاری هیئت مدیره در سال آینده، اجرایی شدن مجریان ذیصلاح باشد.(19/12/1388)

22-.....

هنوز، شش ماه اول کار هیئت مدیره جدید است و ایده ها و طرحهای خوبی هم ارائه شده است. باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا نتیجه می دهند و اگر جواب، مثبت است، در چه زمانی؟

کم کم بعضی از همکاران صدایشان درآمده که چرا موارد جدی تری در دستورجلسات نمی آید؟ چرا پیگیریها کند است؟ و ....

می گویند: انسان دو بار باید به دنیا بیاید، یک بار برای آموختن اینکه چه باید بکند و یکبار هم برای عمل کردن به آموخته ها.

هم ارائه دستور جلسات پر مایه بر عهده هیئت رئیسه است و هم پیگیریها.

در نوشتار قبلی گفتم که وقت جلسات هیئت رئیسه در شش ماه اول چگونه صرف می شد.

پس، چگونه می توان تحولی در این روند ایجاد کرد؟

جواب این سوال را در نوشتارهای بعدی ارائه خواهم کرد؛ ولی قصد دارم به منظور ایجاد تنوع، سرنوشت چند طرح و برنامه را که در این شش ماه در هیئت رئیسه و هیئت مدیره مطرح شد، ارائه کنم.

تا بعد، بدرود.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی