Shoma5

شبکه مهندسان ساختمان ایران

روزهای اول چگونه گذشت؟

  • ۲۱۶۲

begining

... اکنون نتیجه انتخابات اعلام شده و تا چند هفته دیگر بایستی اولین جلسه هیئت مدیره جدید تشکیل شود.

طبق قانون نظام مهندسی، بایستی در جلسه اول، هیئت رئیسه سازمان برای مدت یک سال انتخاب شوند.

هیئت رئیسه شامل رئیس سازمان، نائب رئیس اول و دوم و دبیر  است.

هیئت رئیسه سازمان نقش قوه مجریه را دارد؛ یعنی کلیه مصوبات هیئت مدیره را باید اجرایی کند. علاوه بر این امور جاری و روزمره سازمان(شامل جواب به نامه ها، مسائل داخلی سازمان و ....) برعهده هیئت رئیسه سازمان است.

در برابر آن، هیئت مدیره نقش قوه مقننه را داراست که باید در مورد مسائل کلان سازمان تصمیم گیری کند و آنها را جهت اجرا به هیئت رئیسه محوّل نماید.

تصمیمات هیئت رئیسه معمولاً به صورت اغنایی گرفته می شود و کمتر نیاز به رای گیری( در جمع چهار نفره) پیدا می شود.

در چند هفته باقیمانده تا شروع دوره جدید، دو جریان موازی برای انتخاب ریاست دوره جدید سازمان مشغول فعالیت بودند:

الف- همکاران ما در ائتلاف که عقیده داشتند برای پیاده کردن اهداف مطرح شده در شعارهایشان نیاز به تغییر در سطح کلان سازمان است و با آمدن یک شخص دارای افکار جدید در راس هرم سازمان، تغییرات تا سطوح پایینی سازمان نیز ایجاد خواهد شد.

ب- افراد دارای سابقه قبلی در هیئت مدیره که اعتقاد داشتند برای حفظ پیوستگی مدیریت در سازمان، تغییر ریاست(حداقل در سال اول دوره جدید) به صلاح نیست و بهتر است رئیس وقت سازمان، کماکان در جای خود باقی بماند.

در این بین، یکی دو نفر از دوستان هم بودند که به صورت مدار کوتاه با این دو جریان موازی در ارتباط بودند و ما آخرش متوجه نشدیم که آنها طرفدار کدام یک از این دو عقیده هستند.

پس از طی شدن چند هفته مذاکره و رایزنی فشرده، بالاخره در اولین روز رسمی هیئت مدیره، انتخابات هیئت رئیسه برگزار شد و ریاست قبلی سازمان با کسب 7 رای از 13 رای حاضرین، در مقام خود ابقا شد و از ائتلاف ما، آقای مهندس ربانیفرد به عنوان نایب رئیس دوم و اینجانب نیز به عنوان دبیر هیئت رئیسه انتخاب شدند.

با این ترکیب هیئت مدیره( نسبت 7 رای به 6 رای که نشان دهنده بالانس بودن افراد با دو طرز تفکر متفاوت بود) و نسبت پنجاه- پنجاه در هیئت رئیسه، واقعاً هیچکس نمی توانست پیش بینی کند که روند تصمیم گیریها در سازمان به چه صورت خواهد بود؛ چون توازن کامل به این معنا بودکه کفه ترازو به سمت هیچ یک از دو طرز تفکر، سنگینی نخواهد کرد.

با این تفاسیر، اولین جلسه هیئت رئیسه برگزار شد و من شخصاً در فضایی که هنوز به قواعد بازی در آن آشنا نبودم، وارد شدم.

در جلسه اول هیئت رئیسه، کاندیدای خزانه داری برای معرفی به هیئت مدیره تعیین شد، جدول جلسات هیئت مدیره و نظامنامه تشکیل جلسات هیئت مدیره مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد جهت تصویب، به هیئت مدیره ارائه شود.

(در مورد جلسات هیئت مدیره که برگزار شد در نوشتار بعدی توضیح خواهم داد)

در جلسه دوم هیئت رئیسه مقرر شد نظامنامه مالی و معاملاتی سازمان به هیئت مدیره ارائه شود تا آنها نظرات خود را روی آن اعلام کنند، نامه یک موسسه برای اعمال تخفیف در طراحی و نظارت پروژه اش واصل گردید، کمک سازمان به یک موسسه جهت امور خیر اعلام شد و به پیشنهاد مهندس ربانیفرد، قرار شد چارچوب اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت سازمان در جلسه هیئت مدیره مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

در جلسه سوم هیئت رئیسه در مورد جابه جایی برخی بندهای بودجه مصوب سازمان تصمیم گیری شد و چند انتصاب در دفاتر نمایندگی شهرستانها انجام شد.

در جلسه چهارم هیئت رئیسه، قیمت پیشنهادی برای انجام نظارتهای مسکن مهر که از سوی مسکن و شهرسازی واصل شده بود( مجموع چهار نظارت از قرار متری سه هزار تومان) مصوب شد و قرار شد 40% متراژ پروژه در سهمیه مهندسین قید شود.

نامه چند موسسه و شرکت برای درخواست ریختن فقط 5% حق الزحمه نظارت به سازمان و پرداخت مستقیم حق الزحمه نظارت توسط کارفرما به ناظران، واصل و مصوّب گردید.

پیشنهاد اینجانب برای ایجاد امکان مشاهده جلسات هیئت مدیره به صورت زنده در سایت سازمان مطرح شد که برخی از دوستان با نفس این کار مخالف بوده و معتقد بودند این کار به نوعی خودسانسوری اعضای هیئت مدیره در جلسات منجر خواهد شد و شاید نتوانند در برخی از موارد، موضع واقعی خود را در مورد مسائل بیان نمایند و در ضمن هنوز امکانات سخت افزاری مناسب در این رابطه در سازمان موجود نیست، لذا این پیشنهاد به صورت کوتاه شده و خلاصه شده به این صورت مصوّب شد که پس از تایید هیئت مدیره، خلاصه ای از مصوبات هیئت مدیره در سایت سازمان درج شود.

این، خلاصه ای از بحثها و مصوبات هیئت رئیسه در جلسات اولیه است و در نوشتار بعدی به ذکر بحثهای انجام گرفته در هیئت مدیره و نیز ادامه بحثهای هیئت رئیسه می پردازم ولی نکته قابل دریافت از این جلسات اولیه، آن است که حدود 80 درصد از انرژی و وقت هیئت رئیسه در این چند جلسه، بر روی امور جاری و روزمره سازمان صرف شده و دو پیشنهاد تدوین چارچوب اهداف سازمان و نیز اطلاع رسانی از جلسات هیئت مدیره در سایت سازمان، به عنوان اولین گامهای هیئت مدیره جدید در مسیر فراتر از روزمرّگی به شمار می آیند...

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی